måndag 9 maj 2011

Vill du ha försämrad vård?

Nej, det är väl ingen som vill ha men så kommer det att bli om Vänsterpartiet får makt i regionen.

I dag kan alla invånare, över 16 år, välja bland 200 vårdcentraler runt om Västra Götalandsregionen. Sedan vårdvalet genomfördes, på initiativ från Folkpartiet, har det tillkommit 84 nya vårdcentraler. Friheten att välja ledde till ett ökat utbud, bättre tillgänglighet, service och bemötande.

Valfriheten har bidragit till att öka mångfalden i sjukvården, gett patienterna mer makt och skapat större frihet för personalen.

Valet på söndag kan ändra på allt det där. Vänsterpartiet går till val på att stänga alla fristående vårdcentraler när deras avtal löper ut 2014. Sätt stopp för Vänsterpartiet och de rödgrönas planer. Rädda din vårdcentral och försvara din rätt att välja.

Läs mer här och här.

Rösta med Folkpartiet på söndag!

2 kommentarer:

  1. Själv bröt jag handen. Åkte in till Acess akuten ok efter ca: 10-15 minuters väntetid sade dem att jag var tvungen att åka tillbaka till min hemkommun 2 mil därifrån. Då var det redan försent att boka den dagen så jag bokade dan därpå. Då kom de fram till att jag behövde röntgas, men eftersom de inte hade röntgen där var jag tvungen att åka till Mölndal, där vi fick vänta i ca: 2 timmar på att få reda på att om jag ville röntga mig då så skulle jag få vänta nästan hela natten. Fick åka dit tidigt dan därpå och lyckades då få röntgen inom en timmas väntetid och fick gipset efter ca 2 timmar.

    Jag förstår ärligt talat inte hur vårdvalet har gjort det bättre överhuvudtaget. Allt det gör är väl att begränsa möjligheten att åka till en annan vårdcentral om man märker att den man först åker till redan är hårt belastad? Jag är i å försig inte helt insatt exakt i hur vårdvalet fungerar, allt jag vet är att konsekvenserna var 3 dagars väntetid istället för nån timma på Acess akuten.

    Tycker inte heller att fler vårdcentraler nödvändigtvis är bra, det gör ju snarare att resurserna blir mer utspridda och att vissa vårdcentraler kanske saknar special utrustning. Då tycker jag det är bättre att bygga ut de centraler vi har och samtidigt anställa fler inom sjukvården för att de inte ska behöva utsättas för den extrema belastning de utsätts för idag.

    SvaraRadera
  2. Menar givetvis Axess akuten

    SvaraRadera