onsdag 25 maj 2011

Nytt askmoln

När det gäller extraordinära omständigheter som vulkanutbrottet på Island är du som EU-medborgare skyddad och har följande rättigheter:

  • få information från flygbolagen: om dina rättigheter, hur situationen utvecklar sig, om inställda flyg och hur stora förseningar man kan räkna med;
  • få assistans: förfriskningar, måltider och inkvartering, beroende på situationen;
  • välja mellan att få ersättning för dina flygbiljetter eller att bli ombokad till slutdestinationen.
Däremot har passagerare inte rätt att få extra ekonomisk kompensation under extraordinära omständigheter, vilket är fallet när orsaken till förseningar eller inställda flyg inte ligger hos flygbolaget.
Som passagerare ska man alltid kontakta sitt flygbolag i första hand. De europeiska konsumentcentrumen får finansiering av kommissionen och har till uppgift att hjälpa resenärer som har svårt att få sina rättigheter tillgodosedda vid en krissituation. Det kan t.ex. röra sig om rätten att få ersättning, att bli ombokad till slutdestinationen och rätten att få måltider och inkvartering. De europeiska konsumentcentrumen arbetar tillsammans för att få till stånd ett samordnat agerande vid en kris. Här hittar du kontaktuppgifter.
Det finns även ett telefonnummer till Europe Direct 00800 6 7 8 9 10 11 (står på affischer på många flygplatser i hela Europa) som du kan ringa för att få mer information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar