torsdag 6 oktober 2016

Vad har havet, medicin och sång gemensamt?

Somliga dagar är roligare än andra. Roligast är de som innehåller vitt skilda upplevelser tycker jag. Häromdagen var en sådan dag!

Jag började med en promenad på havsbotten, en annorlunda känsla än att gå på torra land. I Askimsviken är det tydlig skillnad på ebb och flod.

Jag fortsatte med ett besök på Medicinhistoriska muséet.


Vi som var där var oerhört glada och tacksamma över att vi lever nu och inte för hundra år sen när man opererade utan bedövning och inte förstod hygienens betydelse. Det var ren tur om man överlevde.

Detta var kirurgens instrument!

Att åka en sån här ambulans till sjukhuset gjorde att patienten blev sämre tror jag.


Apotekaren hade en omfattande verksamhet, förutom att blanda till mediciner på plats, tillverkade man choklad och sålde såna farligheter som kaffe.


Ovanstående interiör är från Marstrand apotek.
Muséet kan varmt rekommenderas i synnerhet om man får den guide som vi hade.

Därefter gick vi runt hörnet till kansliet och hade ett kreativt möte där vi bl a diskuterade namn att ha som gäst på ett  s k onsdagsmöte som seniorerna ska ha ansvar för. Det blir ett spännande möte, håll utkik! 

Dagen avslutades med körsång - gospel med Gabriel Forss i Happy Voices. Det är motion för både kropp och själ att sjunga och det går inte att köpa på apotek. Nu är det halvtid, konsert den 9 november i Partille Arena - den rymmer 4000 personer så då vill det till att vi låter starkt och bra. Medborgarskolan säljer biljetter. Alla är välkomna!

Sådana dagar vill jag ha många av!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar