Västtrafik har fått mycket kritik den senaste tiden - inte helt obefogad. Men man gör bra saker också, läs t ex om KOLLA-projektet:
Detta projekt startades av Västtrafik, Göteborgs Stad Färdtjänsten och Trafikkontoret. I vissa delar har också Park- och Naturförvaltningen och Trafikverket varit inblandade.
Projektet startade 2005 för att förbättra den fysiska tillgängligheten i Göteborgs kollektivtrafik och avslutades 2010. Stora förbättringar har införts, här följer ett axplock:
Flexlinjen har utökats från 8 linjer till 20 och numera får alla åka med, inte bara färdtjänstresenärer. Man kan också beställa hämtning till adressen.
Hållplatserna har anpassats med kontrastmarkeringar, ledstråk för synskadade och förbättrad belysning. Gångstråken säkras genom att man märker ut hinder, bygger ramper och ledstränger och fasar av höga kanter. 90% av hållplatserna är ombyggda hittills.
Alla låggolvsspårvagnar har elektriska ramper och rullstolsplats. Framkomligheten inne i fordonen har förbättrats och fler handtag och räcken har monterats.
Hållplats- och destinationsskyltar har förbättrats både inne i fordonen och på hållplatserna. När Västtrafik utvecklar reseplaneraren ligger fokus på att förbättra för funktionshindrade.
För att minska antalet fallolyckor inne i fordonen driver man ett projekt tillsammans med Chalmers, Trafikkontoret och Göteborgs Spårvägar. Man kom fram till att det behövde monterats fler och bättre ledstänger, fler handtag, ljusslingor för att markera trappor och ibland annan inredning, se bild.
Stadskansliet har fått i uppdrag att samverka med berörda organisationer om hur staden ska arbeta med dessa frågor i framtiden.
söndag 6 mars 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar