torsdag 7 december 2017

Analysmöte i nämnden

Idag har vi haft ett fördjupningsmöte i nämnden.
Första punkten handlade om kvaliteten i IFO-FH. Förvaltningen hade kommit fram till efter olika enkäter och eget arbete att tillgängligheten och delaktigheten måste öka. Bemötandet måste bli bättre!
IFO-FH listar sina tre största riskområden:
Personalförsörjning, personal med rätt kompetens saknas
Bostadsbristen
För mycket administration och för litet tid med brukarna. Inom barn- och ungaområdet var det endast 2% av den arbetade tiden som användes för direkta möten med brukarna!
Att få personal med rätt kompetens är svårt för nämnden att åtgärda.
Bostadsbristen kan vi inte heller påverka direkt i nämnden.
Men bemötandet ligger ju på cheferna i förvaltningsområdet att förbättra liksom att förbättra rutinerna för administrationen. Att bara ägna 2% åt brukarna är rent ut sagt skamligt fr a när det gäller barn och unga.

Nästa område var Utbildning. Där har man lika svårt att få tag i kompetent personal.
Dock har man sett en liten men ändå minskning av barn i grupperna i förskolan vilket är positivt.

AFH har 800 feriejobb t ex på äldreboenden för att vara som en extra resurs.
En ny utbildning har också startats - serviceassistenter som jobbar på äldreboenden. De har 1 års utbildning och vi hoppas på att de ska vilja fortsätta utbilda sig till vårdbiträden och kanske undersköterska. De största bristyrkena är omvårdnadspersonal, sjuksköterskor och förskollärare.

Vi har också drivit ett projekt Ung helg som syftar till att ge gymnasieungdomar 16-19 år chansen att praktikjobba på en arbetsplats i stadsdelen. Det kan gälla gruppbostad, äldreboenden, hemtjänst, storkök eller simhall. Man jobbar ett par helger i månaden och tjänar litet extra pengar plus att man får en inblick i arbetslivet och får referenser och inte minst har man märkt att betygen går upp. Det har blivit väldigt populärt och våra 30 platser räcker inte riktigt till. Vi hoppas att detta projekt får fortsätta och att det sprider sig till andra stadsdelar.

Därefter fick vi en dragning ur den nya kommunallagen som börjar gälla 1 januari 2018. En stor nyhet var att det ska implementeras en Anslagstavla på webben, dvs Göteborgs kommuns förstasida. Där ska anslås allt tidigare anslogs på fysiska anslagstavlor. Det har betydelse för när överklagandetiden startar och slutar. Det mest anmärkningsvärda var att man inte hade tagit fram någon plan eller back-up om det skulle ske ett stort strömavbrott/hackerintrång som då kunde förorsaka att mängder av dokument och beslut helt enkelt försvinner. Vi måste nog gräva vidare i detta. En fråga för Intraservice.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar