onsdag 28 september 2016

Min gårdag

Igår hade vi ett långt SDN-möte i Askim-Frölunda-Högsbo. Några av de över 30 punkterna på föredragningslistan redovisar jag här.
Med tanke på de fasansfulla bilderna från Syrien de senaste dagarna känns det bra att jag på nämndmötet röstade för modulhus vid Askimsbadet. Jag lämnade därmed - tillfälligt - allianssamarbetet i nämnden. Även om jag inte sympatiserar med majoritetens grundläggande ideologier så kan jag utan problem ställa mig positiv i enskilda sakfrågor som är till gagn för den lilla människan. I det här fallet boende för människor som flytt från krig och förtryck.
Vid ytterligare ett tillfälle under nämndmålet fann jag mig nödsakad att rösta mot mina allianskamrater. Det gällde den moderata motionen om att kontrollera bidragsfusk för sådana som får bidrag. Det fuskas och det ska naturligtvis beivras men att gå så långt som till hembesök hos människor och titta i deras privata utrymmen, det kan jag bara inte tillstyrka. Det kränker den personliga integriteten och ger stort utrymme för godtycklighet, det är inte rättssäkert. Delarna om motprestation och förstärkt jobbsatsning är jag naturligtvis positiv till och det var också så TU:t var skrivet, vilket jag alltså biföll.
Volontärverksamheten har utretts av sociala resursnämnden som föreslår att denna verksamhet övergår till varje stadsdel, vilket vi tillstyrkte.
Jag har flera gånger själv lyft behovet av volontärer både inom skolan och äldreomsorgen.
En annan punkt som jag med glädje röstade ja till var begäran om en förstudie för ett nytt äldreboende i Frölunda. I Äldreboendeplanen beräknar man att ett nytt boende om 100 platser om året behöver byggas till 2025. Därtill kommer boenden som är för små för att kunna drivas kostnadseffektivt och behöver föras samman plus de byggnadstekniska bristerna på Järnbrottshus som behöver åtgärdas.
Vi biföll också  förlängningen av avtalen om intraprenader för Gerdas gård och Kvartetten.
Övergripande - och det gäller för hela staden - är det brist på bostäder och i vårt fall även stor brist på BmSS-boenden. För att kunna erbjuda plats inom vårdgarantin måste vi då köpa platser och det blir väldigt dyrt.
Och apropå dyrt - ekonomin i AFH är - för ögonblicket - stabil.
Vad gjorde du igår?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar