torsdag 7 april 2011

Lättare att få hembesök

När jag fick blindtarmsinflammation för några år sedan så ringde min syster till alla möjliga instanser, vårdcentral, jourcentral, sjukvårdsupplysningen och till en privat läkare som gjorde hembesök. Det var en fredag eftermiddag och vi kom inte fram någonstans. Detta var före det fria vårdvalet var infört.Symptomen var inte typiska men till slut åkte vi till akuten på SU där vi fick vänta i 10 timmar innan läkarna bestämde sig för att jag nog hade blindtarmsinflammation. Det var jobbigt att gå till och från bilen och mellan sjukhusets olika hus för undersökning. Till slut var jag helt bortdomnad av jättehög sänka men min stackars syster fick sitta på en hård stol utan vare sig mat eller dryck under hela denna tid. Hade vi kunnat få hem en läkare från början hade mycket av detta kunnat hanteras på ett annat sätt.
Folkpartiet vill arbeta för att det ska bli lättare att få hem en läkare eller sjuksköterska för medicinskt bedömning. Läs mer här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar