torsdag 3 december 2009

Sjöfartsskyddet i Göteborgsområdet

Deltog igår på ett seminarium om sårbarheten i flöden av energi och varor anordnat av Folk och Försvar och Föreningen för Göteborgs Försvar.
Man informerade bl a om att 40% av all rysk handel går genom Östersjön och Ryssland har väldigt liten kustlinje mot Östersjön. Det knyter an till det seminarium som jag deltog i dagen före som handlade om Rysslands roll i världen.

Sjöfartsseminariet hade gjort ett scenario med inbjudna representanter för Polisen, Kustbevakningen, Försvarsmakten och Länsstyrelsen. Man spelade upp ett scenario - en båt med 90.000 ton råolja kapas utanför Göteborg, man tar gisslan och ankrar så småningom upp under Älvsborgsbron. Detta är då ett polisärende, ett brott har blivit begånget, terrorism i det här fallet och ska hanteras av polisen. Alla andra deltagare tycktes vänta på att få order av polismyndigheten och föreföll väldigt overksamma.
Om man inte var orolig före seminariet om försvaret av Göteborg inklusive hamnen så blev man det efter denna genomgång! Man talade mycket om samverkan och den tycktes mest bestå i ett antal möten och telefonsamtal. En journalist som deltog ifrågasatte varför det tog så lång tid (6-7 timmar) innan någon var ute vid båten för att på plats titta hur situationen var. Media hade varit där ute efter ett max ett par timmar och borde också de ansvariga myndigheterna varit.
Det verkade inte finnas rutiner för vem som gör vad och framför allt hade man inte samövat. Alla stora företag vet hur viktigt det är med krisplanering och att öva och i deras fall handlar det om pengar. Kommunen, Polisen och andra aktörer tycks inte lägga samma vikt vid människoliv. Oerhört skrämmande. Detta behöver förbättras i Göteborgs Kommun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar