söndag 13 december 2009

EU och säkerheten - del 1

EU har många viktiga uppgifter framför sig bland dem frihet, säkerhet och trygghet åt medborgarna. Man har börjat titta på säkerhetsföretagen och deras förhållande till polisen i de olika länderna men inte kommit längre än till att konstatera att skillnaderna i lagstiftning är stora. Vissa regioner, t ex de nordiska länderna har en mer gemensam syn på förhållandet mellan polisen och bevakningsföretagen, än man har i andra delar av EU. Som exempel på skillnader kan nämnas att de nordiska länderna har det lägsta antalet poliser per medborgare - i Sverige 1:502, i Italien är förhållandet 1:139
Det är glädjande att EU-kommissionens ordförande Barroso skapade en ny portfölj - Home Affairs där säkerhet ingår. Ännu mer glädjande är det att den ska ledas av Cecilia Malmströms kompetenta hand.
Sverige och många andra länder behöver använda privata säkerhetsföretag men det skiljer enormt mycket när det gäller befogenheter, utbildning, licensiering, certifiering, kontroll, utrustning och löner. EU hoppas kunna komma fram till ett gemensamt regelverk för de privata säkerhetsföretagen och deras samarbete med polisen.
Det är ett gigantiskt arbete man har påbörjat och min åsikt är att man måste ta det i etapper och börja med det som är lättast för att så småningom knyta ihop säcken. Jag ser med stort intresse fram emot det påbörjade arbetet och och genom att jag själv arbetat med dessa frågor i de flesta medlemsländerna hoppas jag kunna bidra med min kompetens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar