tisdag 13 oktober 2009

Kvinnligt företagande

Kvinnliga entreprenörer ska inspirera andra kvinnor att starta företag hoppas EU-kommissionen som nu har lanserat ett europeiskt nätverk av kvinnliga "entreprenörsambassadörer". 99 procent av alla företag i Europa har färre än 250 anställda, små- och medelstora företag som tillsammans står för två tredjedelar av alla jobb. Men antalet kvinnor som startar egna företag är fortfarande i underkant. Två av tre småföretag drivs av män. En studie som kommissionen låtit göra visar att orsakerna till detta är flera. Kvinnor tycks t.ex. ha svårare att få banklån till startkapital. Kvinnor saknar också oftare än män det nätverk av expertis från affärsvärlden som kan utgöra ett stöd.

Det europeiska nätverket för kvinnliga entreprenörsambassadörer lanserades i Stockholm på måndagen av kommissionären för sociala frågor Vladimir Spidla och EU-ordförandelandet Sveriges näringsminister Maud Olofsson. Det görs bland annat för att uppnå det mål som kommissionen har satt upp, att öka antalet kvinnliga entreprenörer. Inspirationen har man hämtat bland annat från Sverige. Den svenska regeringen har utsett 880 kvinnliga företagare till ambassadörer, som inspirerar andra genom att berätta om sina erfarenheter av att starta företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar