fredag 14 februari 2020

Pensionärsråd i AFH

Nu börjar förändringarna i staden märkas. På gårdagens pensionärsråd var inte sektorschefen närvarande eftersom hon har fått ett uppdrag inför stadsdelarnas förändringsarbete. Men vi hade en kompetent ersättare i områdeschefen för hälsa- och sjukvård.

Det pågår en enkät på alla äldreboenden i staden beträffande maten - ur ett vidare perspektiv som stämningen i matsalen, dukning med mera men också själva maten.

Vi fick information om omorganisationen så långt det är känt. Det gav upphov till många funderingar t ex hur blir det med de lokala pensionärsråden?

Vår äldrekonsulent rapporterade om de mängder av aktiviteter som finns att ta del av och det mesta är avgiftsfritt. Det finns seniorträffar och digitala tematräffar där också en fysioterapeut deltar och såklart alla aktiviteter som anordnas på de mötesplatser/träffpunkter som vi har.

I AFH har vi börjat med hembesök till alla i Hovås, Billdal och Askim som fyllt 85+, det kommer att utökas till flera delar av stadsdelen.

Resultatet av en mätning av nattfasta presenterades. Mätningen gjordes under ett dygn och resultatet skiftade mycket - ett boende hade 11 timmar och 3 stycken hade 13 timmar. I samband med detta hade man sett att en korrigering behövdes på några ställen där man serverade middag kl 17 och kvällsmålet kl 18!

Beträffande kösituationen för särskilt boende är en fortsatt låg i vår stadsdel. Man får en plats inom 7 veckor. Det är kort tid för att förändra hela sitt liv.

Det var ett innehållsrikt möte för den del av del av befolkningen som växer mest.

onsdag 12 februari 2020

Utdrag ur AFHs nämndsammanträde 11/2

Årsrapporten för 2019 gav vid handen att vi gått med ett överskott på 28,8 mkr. Förvaltningen har jobbat hårt för ett så bra resultat och de ska de ha en eloge för.
När Verksamhetsplanen för innevarande år skulle klubbas så lade D, S, MP och V ner sina röster och den blev alltså antagen.

Vi besvarade remisser på följande ärenden:

Nämnden avslog - efter votering

 -Vs motion om att avveckla LOV i hemtjänsten
- SDs motion om att ändra reglerna för uthyrning av kommunala hyresrätter
- Vs motion om max antal medarbetare per chef i stadens förvaltningar och bolag

Resten av föredragningslistan var mest anmälningsärenden.

fredag 7 februari 2020

Hur gick det?

Utdrag ur Analysmötets genomgång av verksamheten förra  året.

Generellt kände sig fler trygga i Askim-Frölunda-Högsbo än året innan men vi vill få upp siffrorna ännu mer. Hittills har ökad vuxennärvaro och stöd till utsatta familjer visat sig vara en framgångsfaktor. Kultur och Samhälle har en viktig del i detta genom bl a Kulturskolan, Fritidsbanken, Hälsoteket och Sommarlovssatsningen. En  utmaning har varit - och är - att det saknas bostäder inte bara i vår stadsdel utan över hela staden.
Vi har haft ett högt inflöde av barn och unga som behöver hjälp oftast beroende på våld och/eller missbruk i föräldrahemmet.
Inom funktionshinder saknas också BmSS-boende, vi har en lång kö dit. Inom äldreomsorgen behöver vi öka nöjdheten hos vår äldre på våra boenden. Både här och inom hemtjänsten tror vi att fler volontärer kan vara till hjälp. Vi ska skapa en Facebbok-sida - nu har 4 av våra boenden Internetuppkoppling och det byggs ut allt eftersom.
En stad som är bra för äldre och funktionshindrade är bra för alla och vi jobbar för att stadsdelen ska fungera för alla. Det ska vi göra genom en gränsöverskridande, lättillgänglig och öppen stadsel där invånarna känner delaktighet t ex genom tryggare utemiljöer.
Inom äldreomsorgen ska vi arbeta mer personcentrerat och med självbestämmande för den enskilde.
Genom digitaliseringen kan personalen få mer tid över för t ex samtal och utevistelser.

fredag 20 december 2019

Sista mötet med gänget....

De största frågorna på agendan på SDN AFH sista möte för året var:

1) Budgeten
Den blev antagen med en röst övervikt. S och D avstod från att rösta och V hade ett tilläggsyrkande. Alliansen yrkade på bifall och tillsammans med SD vann vi voteringen.

2) Daglig verksamhet
Den dagliga verksamheten vid Axet och Mellansteget har diskuterats flera gånger under hösten och förvaltningen har på uppdrag av nämnden letat efter finansiering med inte hittat någon. Alliansen har yrkat på nedläggning med hänsyn till det ekonomiska läget och att det finns annan daglig verksamhet i närheten där de berörda får plats. S, V, MP och D drev igenom att verksamheten ska vara kvar. Alliansen och SD reserverade sig.

Vi tackade varandra för bra samarbete under året och önskade varandra GOD JUL!

lördag 2 november 2019

Demokratidagarna 2019

Det är ett viktigt forum där man diskuterar frågor som annars inte får så stor plats. Genom föreläsarna och andra deltagare får man också nya kunskaper och erfarenheter.
Ett utdrag ur programmet:

1. Deltagande i det demokratiska samtalet på alla nivåer är mindre i resurssvaga områden. Där är också förtroendet för politiker mindre Den stora frågan är alltså - Hur får vi fler intresserade av demokratiska och politiska frågor?
2. Den digitala världen är här för att stanna - och utvecklas. Men hur når vi dem som idag inte är uppkopplade eller vana användare? Ett typiskt exempel är Göteborgs stads hemsida - där finns en rubrik som heter Mina sidor, tänkta för den som har ett avtal av något slag med staden. Det stora problemet är att där krävs det BankID för att komma in. Det har inte alla.
I Regeringsformen står det att "det allmänna ska verka för att alla människor ska kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället." Dit har vi en bit kvar i vårt ungdomsfixerade samhälle.
3. Vi fick en berättelse om hot och hat i (fritids)politikerns uppdrag. Hur definierar vi hot resp hat?
I diskussionsgruppen efteråt var det dålig kunskap om vart man vänder sig om man känner sig utsatt.
Hot ska polisanmälas men hatet kan man inte skydda sig mot. Det ska tas fram ett mobilnummer som alla förtroendevalda ska kunna använda vid hotfulla situationer, dygnet runt.
4. Demokrati måste man lära sig - tidigt i livet. Berättarministeriets grundare Dilsa Demirbag-Sten förklarade varför det skrivna ordet är en förutsättning för ett aktivt deltagande i samhällslivet och demokratin. Hennes organisation arbetar tillsammans med lärare i skolor i utsatta områden genom att ge barnen ett språk. Det gör man genom volontärer som lockar fram barnens fantasi och kreativitet som kan omsättas  teckningar och berättelser. Helt plötsligt har man fått ett verktyg - språket!

lördag 5 oktober 2019

Om krisen kommer!

Jag plus ordföranden och stadsdelsdirektören - deltog i en viktig dag som lyfte frågor som sällan får plats i det dagliga arbetet i våra nämnder och styrelser. Försvarsmakten berättade om det säkerhetspolitiska läget för Sverige och Sveriges geopolitiska läge stämmer till eftertanke.
Det civila försvaret lyfte fram vilket ansvar kommunen/stadsdelarna har. Krisberedskap måste förberedas innan något händer och det måste övas.

Följande områden ska fungera även vid höjd beredskap eller i en kris
* vatten och avlopp - om t ex dricksvattnet förorenas
* barnomsorg och skola - finns personalen kvar
* elnätet - elavbrott under längre tid, datorer fungerar inte
* räddningstjänsten - drivmedel till bilarna, personal
* omsorg - äldreboende t ex, mat etc
* väghållning - om huvudvägar sprängs
* kommunikation - hur får vi reda på vad som händer om inte radio, TV och datorer inte fungerar

En del av all personal som arbetar inom ovanstående områden kanske är krigsplacerad i en annan funktion. En stor del har också egna prioriteringar i ett krisläge, t ex egen familj

Vet alla var det närmaste skyddsrummet finns? Både i nära bostaden och arbetet?  Är skyddsrummet förberett?

Säpo berättade om vilka hot det finns
- agenter/spioner - har vi koll på våra anställda
- IT-intrång - hur säkerställa att ingen kommer åt vitala data, hur kollas underleverantörer
- signalspaning
- flygspaning
- öppna källor t ex sociala medier, geotagging
Allt detta förekommer också i fredstid och kan användas för att lägga pussel och så småningom få en helhetsbild.

När man skapar skydd för allt detta kan man utgå från tre frågor som ska besvaras
VAD ska skyddas
MOT VAD ska det skyddas
HUR ska det skyddas.

Är man osäker kan man få råd och hjälp av Länsstyrelsen.

torsdag 26 september 2019

Nämndmöte

Nämndmötet i veckan genomfördes med en reducerad nämnd. Av 22 ledamöter var 8 frånvarande, det beklagade presidiet.
Uppföljningsrapporten var den tyngsta punkten på dagordningen. Vi har en ekonomi i balans och av stadens 10 stadsdelsnämnder är vi i AFH den nämnd som går med störst plusresultat så här långt men framtiden är osäker. Vi gläder oss åt att sjukfrånvaron har minskat. Kompetensförsörjningen är dock en utmaning.
Glädjande är också vår Sommarlovssatsning för barn och ungdomar 6-15 år. Vi har haft 314 olika aktiviteter och 10.135 besökare, vi har gett 60 unga från gymnasiet feriearbete och 11 st har arbetat som ungdomsledare. En viktig verksamhet!
Vi fick också en redogörelse från Alan Dale som varit inbjuden som talare på ett evenemang i Israel. Alan berättade om sitt arbete med Kompassen och det väckte stort intresse bland deltagarna på mötet. Kompassen är ett viktigt hjälpmedel för stadsdelens samhällsplanering- Där finns massor av fakta om stadsdelen såsom folkmängd, åldersfördelning med prognoser till 2022. Där finns också socioekonomiska strukturer, barns och äldres livsvillkor, fördelning av bostäder, byggplanering och kartor med stadsdelens verksamheter.