torsdag 8 april 2021

Vad gör Individutskottet?

Individutskottet inom ÄVO hade möte igår. När vi har dessa möten så får vi samtidigt information om de olika lagrum som förvaltningen har att rätta sig efter när man fattar beslut. Hittills har vi gått igenom Lex Sarah och Lex Maria och igår fick vi fördjupning i myndighetsutövning. Det är värdefullt för oss som lekmän att få dessa genomgångar då vi också kan passa på och ställa frågor. Att vår förvaltningen besitter stor kunskap har vi redan lärt oss.

Lex Sarah reglerar anställdas skyldighet att rapportera missförhållanden i en verksamhet. Lex Maria reglerar skyldighet att rapportera om en patient inom vård- och omsorg riskerar att drabbas av skada/sjukdom. 

Vi har ju också ett antal ärenden att besluta om och där får vi föredragning av varje ärenden av en eller flera tjänstepersoner som har haft hand om ärendet och skrivit ett tjänsteutlåtande. Det är också värdefullt för när vi har läst in oss på det utskickade underlaget har vi nästan alltid frågor och en del av dessa besvaras automatiskt under genomgången annars finns ju tjänstepersonerna där att fråga.

Våra ärenden är det mycket hög sekretess på och därför kan jag inte nämnda några exempel. Ovan beskriver jag bara tillvägagångssättet i just vårt utskott.

Sverige omhändertagande av personer som råkar illa ut är i världsklass men det finns fortfarande områden som behöver förbättras. Vi talar om sömlös vård och omsorg, dvs mottagaren ska inte märka om det är regionen eller kommunen som ger den - det fallerar ibland. Arbete pågår men behöver skyndas på. Information och utbildning av all personal inom vård- och omsorg bör beaktas regelbundet. Det gäller såväl språkkunskaper som kunskap om rutiner och var man kan hitta information. Om det finns klara och tydliga rutiner att följa vid allt beslutsfattande minskar risken för felaktigheter.

Före mötet igår fick vi en rundvandring av de nya lokalerna på Opaltorget. Det är ett mycket modernt hus med många inbyggda tekniska lösningar och stor flexibilitet i användning av utrymmena. Inga fasta arbetsplatser, alla har kontoret i sin bärbara dator och kopplar upp sig där det finns plats. Och plats fanns det gott om såg vi igår - av ca 300 arbetsplatser såg vi kanske 5 personer, resten arbetar hemma under pandemin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar