måndag 21 juni 2010

Åldersdiskriminering

Jag blev mycket besviken när jag läste min GP imorse. I del 2 hade GP granskat regeringens ministrar, deras görande och låtande och bedömt om de får sitta kvar efter valet. I röd skrift under varje minister står bedömningen och på två av ministrarna - Cristina Husmark Pehrson och Mats Odell - står "Men hon har fyllt 63..." resp "Kan med ålderns rätt, 63 i år, dra sig tillbaka."!

Jag antar att det är en yngre reporter som har skrivit detta och det kanske speglar det sätt man har att se på sina "ålderstigna" medarbetare på GP. Men detta är åldersdiskriminering!! Har inte GP och dess journalister följt med i samhällsutvecklingen - det är verkligen inte gammalt att vara 63 år! Det har dessutom riktats kritik mot att det finns för få unga och för få äldre på valsedlarna i år.

Denna/dessa journalister borde tas i örat och få en föreläsning om åldersdiskriminering!
Det kommer inte an på hur gammal man är, utan på hur man är gammal!
Artikeln finns tyvärr inte på gp.se så jag kan inte länka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar