fredag 23 april 2010

Krishantering.....

....är aktuellt i dessa dagar med inställda flyg och strandsatta resenärer runt om i världen. Det är inte mycket har man lärt sig sen tsunamikatastrofen när det gäller detta område. Den här gången var jag själv utsatt, strandad i Venedig, vilket i och för sig inte är fel, men man vill ju gärna veta om och i så fall när man ska åka hem för att kunna planera. Researrangörer behöver upprätta rutiner och planer innan krisen inträffar. Bland det viktigaste är INFORMATION! Har man inget nytt att meddela ska man informera om det också. Informationen ska ges med tidsangivelse "... om 3 timmar återkommer vi med mer information" och den ska naturligtvis vara korrekt. I mitt fall fick vi information via sms där man hänvisade till researrangörens hemsida men alla har inte dator med sig.
Efter att ha haft en italiensk chaufför som körde 160 km/tim på regnvåta alpvägar 25 mil kom vi till en liten stad nära österrikiska gränsen. Där visste varken vår chaufför eller hotellpersonalen någonting om de bussar som skulle ta oss hem till Sverige men "...troligen kommer de ikväll". Då hade arrangören slutat skicka sms, tid för avresa meddelades på papper uppsatta vid receptionen, om man inte var där visste man alltså ingenting. Nu råkade jag passera en halv timme efter utsatt tid men bussen hade inte gått så det blev snabbpackning men ingen frukost.
Vikten av information gäller på många områden men är extra viktig i krissituationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar