lördag 2 maj 2009

Intervju inför EP-valet


Varför kandiderar jag till parlamentet och varför ska man lägga en röst på just mig?

- Som liberal tror jag att dialog och samarbete kan lösa många problem och då är EU och dess olika institutioner ett självklart forum. Jag har alltid intresserat mig för världen utanför Sverige och hur man kan göra den litet bättre. Europaparlamentet är ju den enda folkvalda institutionen och det är ett privilegium att få kandidera.

- Om jag skulle få förtroendet att bli parlamentariker skulle jag vilja arbeta mot den kriminalitet som blir alltmer gränsöverskridande. I Rättsnätverket har vi informerat oss mycket om trafficking och denna avskyvärda hantering av i synnerhet barn, måste stoppas. En del i detta arbete är att utveckla Europol till en operativ polisstyrka. Vårt parti vill ju skapa ett europeiskt FBI och då är Europol en del i detta. Här är det dock viktigt att värna den enskildes integritet.

- Jag är bilkårist och alltså försvarsvän. EU är ingen försvarsallians utan försvaret ska skötas av NATO och jag tycker att Sverige ska söka medlemskap där

- Kvinnors rättigheter på olika plan, behöver vi arbeta mycket med. Rätt till fri abort för alla kvinnor i EU, och rätt att skilja sig för alla som bor i Sverige. Rätt till vård på samma villkor som män är häpnadsväckande nog ännu inte genomfört ens i Sverige vilket visade sig när vi undersökte saken för några år sedan. Kvinnorepresentationen inom EU måste förbättras.

- Vårdval Europa vill Folkpartiet liberalerna ha och det följer som en självklarhet av den fria rörlighet vi har redan nu för varor, tjänster, kapital och personer. Det betyder att alla patienter ska ha rätt att söka planerad vård i andra EU- och EES-länder och att landstinget där man är bosatt står för kostnaden.


- EU-reglerna måste göras enkla och entydiga så att de tolkas lika i i hela EU men samtidigt ska inte EU detaljstyra t ex raka gurkor och viss storlek på jordgubbarna eller bullbak på dagis och kaffeservering vid offentliga sammankomster. Sådant ska EU inte syssla med.

- EU bör arbeta mycket med tryggheten för alla medborgare. Konsumentens trygghet för att äta en hälsosam mat. Patientens trygghet i vården. Trygghet att inte utsättas för brott - större samverkan mellan medlemsländernas tull och polis för att bekämpa narkotika, slavhandel och terrorism.


- EU är ursprungligen ett fredsprojekt och det måste man ha i minnet. Det finns många sakområden som vi behöver arbeta med men har vi inte fred i vårt land och i våra grannländer så kan vi inte uträtta någonting gott på något områden. Man måste ibland lyfta blicken och inte förlora sig i detaljer.

Jag anser också att vi ska införa euron som valuta i Sverige men det är ju mer ett projekt på hemmaplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar