tisdag 3 januari 2012

Gott Nytt År ...

... har vi nyss önskar varandra, vi får bara hoppas att det blir det - gott - för alla ävenför de som fyllt 65 år. EU har utnämnt 2012 till de äldres år och det ger ju en viss tyngd åt det hela. Det ska bli intressant att se vilket parti som först kommer att följa upp detta, jag hoppas ju förstås på mitt eget parti. Jag ska göra vad jag kan för att hålla frågan levande. Det handlar ju också om 1,7 miljoner röstberättade...
Det handlar inte bara om att äldre ska får bestämma över sitt eget liv och att de sjuka ska få en människovärdig omsorg. Det handlar i grunden om att se och behandla även en äldre som den individ som den är. 70 är det nya 55! Vi blir inte en del av en kollektiv massa från ena dan till den andra. Om vi är friska och just går i pension är vi fortfarande att räkna med precis som vi var dagen före pensionsdagen. Att bli sedd som den individ jag är med mina behov, mina önskemål, mina intressen precis som alla andra människor. Jag har kunskaper och erfarenheter som kan komma andra till del om man bara tar det tillvara. Det kräver en attitydförändring!
Min förhoppning inför det kommande året är att alla människor ska bli sedda sådana de är oavsett ålder och andra särskiljande detaljer. Då kanske det blir ett gott år för oss alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar