söndag 15 augusti 2010

Intern valupptakt i FP

Igår gick starten på valkampanjen internt inom Folkpartiet i Göteborg. Det var en heldag med bra information om hur valledningen lagt upp årets kampanj. Ett seminariepass som stack ut var Josefin Malmgren från Luf. Hon talade på ett engagerat sätt om retorik - viktigt ämne nu när vi ska ut och möta många människor och värva röster. Då är det bra att veta hur man ska framföra sitt budskap för att det ska få full effekt - hur talar jag, till vem talar jag, hur klär jag mig, hur vill jag bli uppfattad. Tre huvudinriktningar bör man ha - skapa tillit mellan dig och publiken och tala till känslan såväl som till förnuftet.

Nuförtiden har vi också med ett pass med säkerhet i valrörelsen. Detta pass beskrevs av flera deltagare som tråkigt, tyvärr måste vi ha det, dystert budskap o dyl. Det är tyvärr en vanlig reaktion på ämnet men om något inträffar och det inte finns någon förberedelse så ropar ofta samma personer - varför fick vi ingen förberedelse?
Förutom att det är tråkigt att höra för den som föredrar ämnet så borde man använda ord som tryggt, bra att veta, skönt att det finns om något inträffar.

Trots allt så hoppas vi ju att ingenting ska inträffa som stör den demokratiska processen men vi är förberedda om....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar