lördag 28 september 2024

Nämndmöte i ÄVO 24 september 2024

Vi har ju haft ett visst svinn av läkemedel och har vidtagit åtgärder för att det ska undvikas. Det sker genom kameraövervakning, spårbara passersystem, och kortläsare med spårbarhet på medicinskåp bl a.

Delårsrapporten visade på ett positivt utfall för året.

Vi fick en utvärdering av stadens handlingsplan för Åldersvänligt Göteborg. Inga konkreta förflyttningar har gjorts som ett resultat av handlingsplanen, man påpekar att alternativa boendeformer och klimatförändringar behöver vävas in i arbetet. Vikten av samverkan betonades.

Arbetet pågår, i höst ska 20.000 vykort skickas ut till seniorer med inbjudan att delta med tips och idéer. På min fråga om hur man väljer ut dessa 20.000 bland Göteborgs nära 100.000 personer över 65 år fick jag inget svar, man återkommer om det. Det kommer också att ske en uppsökande verksamhet tillsammans med invånarguider. Dessa guider kände jag inte till med fick veta att de tillhör socialförvaltningarna i staden och finns främst i nordost. De ska finnas på gator och torg för att ge muntlig information till människor som rör sig där.

Inom de ca 17 områden som berörs - bl a. Mobilitet, Social delaktighet och inkludering, Samhällsstöd och service, Information och Kommunikation så hade man uppnått tillfredsställande resultat i 4 stycken, de andra betecknades som delvis införda.

Man har gjort en app som heter Mötesglädje där man ska kunna hitta personer att prata med eller chatta med eller ta del av evenemang. Jag har haft den appen sen i våras och det varit helt tomt där. Under evenemang har jag hittat endast 2-3 att delta i. Där kunde man ju lagt in alla de evenemang som varit under Åldersvänliga Göteborg.

Hela rapporten, dvs även delar där inte ÄVO var ansvariga, kommer att publiceras 2025.

Vi fick också en rapport från IVO och det var ingen rolig läsning. Man konstaterar brister när det gäller personalens kompetens och språkförmåga, förutsättningar för att arbeta patientsäkert, läkemedelshantering sker inte på ett patientsäkert sätt och att vården i livets slutskede inte sker enligt gällande regelverk och det finns brister i informationsöverföring, rapportering och dokumentation. Svar ska lämnas senast i början av oktober och nämnden får detta på sitt bord vid nästa möte. En del av detta är redan åtgärdat om t ex läkemedelshantering som jag skrev i början. Informationsmöten med personalen pågår. 


 

fredag 6 september 2024

Då var vi igång igen

 Den 27/8 hade vi nämndmöte och på agendan stod bl a 

Hemlöshetsplan, Ny lokal för bl a hemtjänsten, Nytt vård- och omsorgsboende i Skra Bro, Gångstavar och Stölder inom äldreomsorgen

Förvaltningsdirektören berättade att sommaren har varit OK överlag ur personalhänsyn.

Man har startat anhörigkampanj som ska synas ute på stan i samband med 4 oktober som är anhöriglagen.

Beträffande lokalbehovsplanen ligger vi i fas med kapacitet och behov.

Vi tillstyrkte remissen på Plan mot hemlöshet.

Vi beslöt ge stadsfastighetsförvaltningen uppdrag att hyra kontorslokal för bl a hemtjänsten.

Nybyggnaden av ett vård- och omsorgsboende i Ska Bro presenterades. Det är ju långa processer när man bygger nytt. Skra Bro startades 2017. Vi (alliansen) ville bordlägga eftersom det fanns mer att ta hänsyn till än det som låg på bordet. Uppdragsbeställningen är daterad och mycket kan hända under tiden. Den röd-gröna sidan vann voteringen för ett avgörande under mötet varpå vi meddelade att vi inte deltog i beslutet.

I sammanhanget kan nämnas att vi f n har en "kö" på ca 363 personer men därav är flera som tackat nej till aktuellt erbjudande och därför står kvar i "kön"

Vänstersidan hade lagt ett yrkande om inköp av gångstavar för äldre. Vi tyckte att det är en förhållandevis liten kostnad för den enskilde som dessutom kan får liknande hjälp av rehab- eller fysioterapeut. Det är ju också en stor kostnad för förvaltningen med all administration av upphandling och dylikt.

KD M L D lade ett yrkande angående stölder inom äldreomsorgen där vi uppdrar åt förvaltningen att göra en utredning om omfattningen och hur man arbetar med det förebyggande arbetet.

torsdag 20 juni 2024

Sista rycket före sommaren

 Flera äldreboenden i vårt bestånd har inte blivit underhållna som de skulle och det märks nu. Vi måste t ex renovera Fredriksdal som jag berättade om i förra bloggen. Påverkan på de boende blir inte lika stor som för Annedal och erfarenheterna från den ombyggnaden tar vi självklart med oss i kommunikationsprocessen.

Bemanningsläget i sommar är skört i synnerhet med den pågående strejken.

Vi fick information av avdelning Myndighet att det förekommer otillåten påverkan på förvaltningens anställda från olika håll - boende, anhöriga eller andra berörda.

Vi behandlade  frågan om utbildning av hemtjänstpersonal i hbtqi-frågor. Inom hemtjänsten finns en hög andel utlandsfödda med en annan kultur och annat språk. Här kan finnas en icke-acceptans av hbtqi-personer och det är därför viktigt med utbildning och information om hur vi i Sverige ser på denna fråga.

Det fanns ett yrkande från S, V och MP angående kostnadsberäkning av inköp av gångstavar till äldre göteborgare, likt det som finns för broddar. Frågan bordlades av S, V och MP själva vilket var bra eftersom vi annars hade röstat ner det. Gångstavar är ett mycket bra hjälpmedel som kan bidra till rörelse och hälsa men är en förhållandevis liten investering för den enskilde. Om förvaltningen ska administrera detta med upphandling, inköp och distribution blir det i slutändan mycket dyrt. Vi föreslår att man kan låna gåstavar på mötesplatser eller Fritidsbanken.

Till sist 

EN RIKTIGT SKÖN SOMMAR TILL ER ALLA!🌷🌸🌼🌻🌺

lördag 1 juni 2024

ÄVO-nämnd 28 maj

Vi fick information om rekrytering av finsktalande omsorgspersonal. Förvaltningen har utvecklat sitt arbetssätt och rekryteringsmaterial. Vi hade en rekryteringskampanj 2023 för finskspråkiga undersköterskor och en kampanj 2024 för finskspråkiga semestervikarier. Vi har kompetensutvecklat finsktalande personal och vi utvecklar rekrytering från Finland och har samarbete med finska lärosäten för vård- och omsorgspersonal. Behovet av finsktalande semestervikarier för sommaren 2024 är fyllt.

Projektet nybyggnation Skra Bro, Björlanda påbörjades 2017 och ska preliminärt vara klart 2018. Viktiga kvalitéer för vård- och omsorgsboendet är bl a hälsa- och säkerhet, dagsljus inomhus, att kunna se natur från fönster och balkonger. Ett tjänsteutlåtande kommer så småningom med mer detaljer.

Vi fick en återrapport med åtgärder angående att äldre i hemtjänst och vård- och omsorgsboende inte vågar framföra brister och den biföll nämnden.

Vi biföll också ett förslag till upplägg för dialogforum. Kommunikation är det svåraste som finns men  också det viktigaste så allt som underlättar är av godo.

Vi beslöt bifalla renovering av Fredriksdals vård- och omsorgsboende med start 2024 och kommer att pågå ca 10-13 månader. Husen innehåller ca 100 lägenheter blandat somatik och demens samt korttid. Förvaltningen tar med sig erfarenheterna från Annedals renovering.

Och på tal om Annedal så har 73 flyttat, 5 väntar på plats. All personal har fått ny placering.

Till sist konstaterades att tillräckligt med personal för sommaren.

Jag vill också påminna alla om att rösta i EU-valet senast den 9 juni, det är en demokratisk rättighet som vi ska använda!

lördag 27 april 2024

Nämnd i slutet av april

Stadsrevisionen var på plats och berättade om hur granskningen hade utfallit och lämnade sina rekommendationer. Bland dessa fanns att vi ska se till att omsorgstagaren har en aktuell genomförandeplan. Det har förekommit sammanblandning eftersom de lagts in i olika system. Detta kommer att åtgärdas med det nya digitala systemet som ska implementeras.

Exploateringsförvaltningen berättade att man har 80 ansökningar om att skapa Trygghetsbostäder och att flera fastighetsägare är intresserade. Många fler behövs dock och man gör nu reklam på diverse olika forum.

Beträffande Tre stiftelser pågår arbete fortfarande för att söka en lösning.

Annedal beräknas stänga den 30/6. 12 boende väntar på erbjudande. De som flyttat var nöjda. Alla medarbetare har fått erbjudande om nya placeringar.

Mattransporternas klimatpåverkan

Det finns få leverantörer som kan möta de krav som ställs och man bedömer att klimatpåverkan är låg. Personligen tycker jag att det vore bättre att inte köra maten från Märsta utan att omsorgstagarna kunde få beställa sin mat från någon leverantör inom Göteborgs kommun.

Flera frågor bordlades och där återkommer jag när vi fattat beslut.

torsdag 28 mars 2024

ÄVO 26 mars

 Arbetsmiljöredovisning

Vi fick information om vilka frisk- och riskfaktorer man ser. Hög arbetsbelastning  och IT är riskfaktorer. Den korta sjukfrånvaron har minskat. Vi har lättare att rekrytera fr a sjuksköterskor.

Språkkompetens

Bristande kunskaper kan bero på flera olika orsaker. Ibland behöver man anställa personal med bristande språkkunskaper men med annan kompetens som är viktig för verksamheten. Man arbetar med flera andra aktörer för att lösa detta.

Gerdas gård

Man har gjort en omfattande genomgång på alla nivåer. Till dags dato har man anställt 3 nya chefer från Annedal. Den personalstyrkan hade uttryckt önskemål om att få arbeta tillsammans för att det hade fungerat så bra så det löste ju sig naturligt. Därutöver har en extra chef anställts under ett år. Därtill kommer 18 undersköterskor och flera vårdbiträden. De i den gamla personalen som inte var lämpliga finns inte kvar. Många samtal har genomförs. Allt är inte klart men man är helt klart på rätt väg.

Läkemedelssvinn

Det har varit stort svinn både på våra äldreboenden och i hemtjänsten till skada för alla inblandade. Nu installerar vi kameror och ökar sårbarheten för dem som hanterar läkemedel. Vi försöker också se till att läkemedelsförråd inte planeras i markplan.

Annedal

Tömningen av huset flyter på bra både när det gäller boende och personal.

Annonskampanj

I höstas hade vi en annorlunda annonskampanj för att locka personal. Tilltalet i annonserna var ju litet annorlunda - t ex sökte vi sällskapsdesigners, matingenjörer och minnes-PT till vår Framtidsbransch. På min fråga om den hade haft nån effekt hade man konstaterat att vi fått

17.000 klick, en debattartikel, 500 hade  skannat koden, helsidor i GP, Expressen och Aftonbladet,        1 miljon visningar på sociala medier och 2 miljoner visningar av filmen. Nu får vi bara hoppas att det lockar folk till att arbeta hos oss.


GLAD PÅSK!




torsdag 29 februari 2024

ÄVO-nämnd 27 februari

Många föredragningar om sakernas tillstånd i förvaltningen. Sammanfattningsvis kan man säga att mycket är gjort och mycket finns att göra.

Dataskyddsarbetet. Fokus ligger här på registerhantering och utbildning.

Annedal. 22 boende har flyttat och 37 har erbjudits ersättningslägenhet. Mycket information har lämnats av förvaltningen till boende, anhöriga och personal. Stor hänsyn tas till önskemål om stadsdel för boende. Beträffande personalen får längst anställd gå före vid önskemål om annan arbetsplats.

Säkerhetschefen hade en dragning om hur arbetet med säkerheten för personal och boende på vob. Mycket är under utredning och uppdatering. Genomgången visar att av flera hundra är endast 34 krigsplacerade i annan befattning vilket ger oss större svängrum. Alla boendes lägenheter är en brandcell och dessa kollas regelbundet av Räddningstjänsten. Samordning med regionen måste ske och pågår. Vi har beredskapslager men bara för en kort tid. Frågan hängde kvar - är det en regional eller kommunal fråga? I mitt tycke går detta arbete alldeles för sakta med tanke på hur världsläget ser ut.

Nästa punkt var Patientsäkerhetsberättelsen för 2023. Det största problemet är samma som i förra årets rapport att regionens och kommunens datasystem inte är kompatibla. Det får till följd att man ibland måste arbeta med papper och penna och fysiska pärmar! Här finns stora vinster att  göra både ur ett mänskligt perspektiv (patienter och personal) och kommunikativt perspektiv.

Verksamhetsplanen - där avstod vi från att rösta eftersom den inte var  gjord av oss (alliansen).

F n väntar 287 personer på en plats på ett vob. Vi har cirka 20.000 sökande per år. Nu är det ca 52 dagar i snitt tills man får första erbjudandet.

Undersökningen om nöjdheten med maten i hemtjänsten: av 835 tillfrågade svarade bara 102 stycken. Svårt att dra säkra slutsatser på dessa siffror men av de som svarade är de flesta "Mycket nöjda" eller "Nöjda".