lördag 18 juni 2011

Åker du utomlands i sommar, läs mer här

Så här skriver EU direkt:
"Planerar du att resa inom EU, Island, Liechtenstein, Norge eller Schweiz? I så fall ska du komma ihåg att ta med dig ditt europeiska sjukvårdskort (European Health Insurance Card, EHIC). Kortet hjälper dig att spara tid, krångel och pengar om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka utomlands. Enligt siffror publicerade av EU-kommissionen idag, har nästan 185 miljoner EU-medborgare ."

Läs mer här

torsdag 16 juni 2011

Årets badvattenrapport från EU är här!

Nu har årets badvattenrapport från kommissionen och Europeiska miljöbyrån kommit. I denna har 21 000 badplatser runt om i EU jämförts. Enligt proverna, som togs förra året, var Cypern bäst i klassen och alla stränder på ön nådde upp till minimikraven som anges i badvattendirektivet. Tätt därefter kom Kroatien, Malta, Grekland och Irland.

Över 90 procent av badvattnet vid Europas kuster och inland levde upp till kraven och årets sommarbadare kan räkna med liknande resultat. Över 96 procent av badvattnet runt Sveriges kuster når upp till de obligatoriska kvalitetskraven, varav ca 75 procent även överstiger dessa. Dessutom var 67 procent av vattnet av utmärkt kvalitet. Det bästa badvattnet hittar du om du tar ett dopp på badplatserna vid västkusten, östkusten, på Gotland, utanför Umeå eller vid Pite havsbad.

Även de svenska sjöarna har bra vatten. 98,6 procent av vattnet uppfyller de obligatoriska kraven enligt badvattendirektivet och ca 78 procent når upp till ännu högre krav. Inlandsvattnet är väldigt rent och ca 94 procent är av utmärkt kvalitet. Alltså kan du bada bekymmersfritt i de flesta svenska sjöar i sommar.

onsdag 1 juni 2011

1 juni

Just idag - och bara idag - ska följande rader läsas:

Var glad min själ åt vad du har
nu har du hundra sommarda´r
och detta är den första.

När solens lopp sin ände tar
så har du nittionio kvar
och någon blir den största.

Giv noga akt på var du står
imorgon är med ens igår
det går så fort att vandra

Lägg märke till att vad du får
är hundra sommarda´r per år
imorgon är den andra.

Önskar er alla många fina sommardagar!

tisdag 31 maj 2011

Ett bråkiga samvete

Göteborgs Universitets aula i Vasaparken är en vacker lokal, träboaserad och resten av varje kvadratcentimeter bemålad i nationalromantisk stil. Det är sak som inte är bra - det är väldigt dålig akustik. Inte ens med moderna tekniska hjälpmedel som mikrofoner fungerar det störningsfritt, det blir rundgång, tjutande ljud och eko. Det är synd när det var ett så intressant seminarium som det jag bevistade i eftermiddags. Det ingick i en serie om Ingrid Segerstedt Wiberg, denna fantastiska kvinna som aldrig dagtingade med sitt samvete vad det än gällde - fred, (yttrande)frihet eller flyktingar. Paneldeltagare i seminariet var Birgitta Ohlsson - som är Folkpartiets bråkiga samvete - Maj-Britt Theorin - som pga av tågförseningar kom när det bara var en halvtimme kvar av tiden samt Linda Nordin Thorslund, generalsekreterare i svenska FN-förbundet.
Birgitta tecknade ett personligt porträtt av Ingrid genom alla sina möten med henne, Maj-Britt och Ingrid stod ofta på samma sida i debatter om fred och Linda hade naturligtvis läst och hört mycket om henne och hennes starka engagemang.
Som ofta i sådana här sammanhang väckte diskussionen fler frågor än de svar som gavs - själv undrar jag vilka Sveriges krav är på näste generalsekreterare som ska väljas 2012. Alla var ense om att Inga-Britt Ahlenius porträtt av Ban Ki-Moon är riktigt och det var ju en sågning som heter duga. Sveriges närvaro i Afghanistan och vår insats i Libyen diskuterades också.
Det är viktigt att vi alla blir påminda om att reflektera ordentligt över våra ståndpunkter i olika frågor, att våga stå för dem även när det blåser hårt och att vi alla kan göra en insats, var och en efter sin förmåga. Allt detta gjorde Ingrid.

onsdag 25 maj 2011

Nytt askmoln

När det gäller extraordinära omständigheter som vulkanutbrottet på Island är du som EU-medborgare skyddad och har följande rättigheter:

  • få information från flygbolagen: om dina rättigheter, hur situationen utvecklar sig, om inställda flyg och hur stora förseningar man kan räkna med;
  • få assistans: förfriskningar, måltider och inkvartering, beroende på situationen;
  • välja mellan att få ersättning för dina flygbiljetter eller att bli ombokad till slutdestinationen.
Däremot har passagerare inte rätt att få extra ekonomisk kompensation under extraordinära omständigheter, vilket är fallet när orsaken till förseningar eller inställda flyg inte ligger hos flygbolaget.
Som passagerare ska man alltid kontakta sitt flygbolag i första hand. De europeiska konsumentcentrumen får finansiering av kommissionen och har till uppgift att hjälpa resenärer som har svårt att få sina rättigheter tillgodosedda vid en krissituation. Det kan t.ex. röra sig om rätten att få ersättning, att bli ombokad till slutdestinationen och rätten att få måltider och inkvartering. De europeiska konsumentcentrumen arbetar tillsammans för att få till stånd ett samordnat agerande vid en kris. Här hittar du kontaktuppgifter.
Det finns även ett telefonnummer till Europe Direct 00800 6 7 8 9 10 11 (står på affischer på många flygplatser i hela Europa) som du kan ringa för att få mer information.

torsdag 19 maj 2011

Bättre skydd för brottsoffer inom EU

Om du råkar ut för ett brott i Sverige har du som offer ett relativt bra skydd och många rättigheter att luta dig emot. Exempelvis har du rätt till stöd från myndigheter och brottsofferjourer och att få den information du behöver för att kunna delta i polisutredningen och rättegången. Så är inte fallet i alla EU-länder. Detta vill EU-kommissionen ändra på och presenterar därför ett åtgärdspaket för att stärka brottsoffers rättigheter så att:

– brottsoffer informeras om sina rättigheter och om sitt ärende på ett sätt och på ett språk som de förstår,
– brottsoffer och deras familjer erbjuds kostnadsfri hjälp från stödorganisationer,
– brottsoffer får hjälp att delta i rättegången om de vill det,
– brottsoffer har rätt att utan dröjsmål återfå egendom som beslagtagits,
– brottsoffer får skydd när polisen utreder brottet och i samband med rättegången.

Läs mer här.


måndag 16 maj 2011

Valet igår

Det är obegripligt för mig hur en majoritet av befolkningen i VGR kan låta en minoritet bestämma över hur sjukvården ska se ut och vilken kollektivtrafik vi ska ha (den har man minsann synpunkter på annars). Inte heller kulturen bryr man sig om att andra bestämmer över.
Men nu hoppas jag att vi slipper klagomål på dessa områden eftersom man inte har utnyttjat sin möjlighet att förändra. Bara drygt 40% brydde sig om att rösta!
En annan obegriplig sak var att Sverigedemokraterna fick så hög andel röster. Jag förstår inte människor som röstar på ett parti som tycker att somliga människor är bättre än andra beroende på vilken hudfärg man har eller vilket land man är född i! Det bestämmer ju ingen av oss.
Ytterligare administrativa fel begicks också under detta val - nu måste man väl ändå besluta att byta ut "valgeneralen" där det yttersta ansvaret ligger som jag ser det.
Det enda som var positivt med gårdagens val var att Vägvalet och Sjukvårdspartiet inte kom in. De som röstade på dessa partier har kastat bort sin röst.
Nu får vi ta nya tag inför 2014 - valrörelsen har just börjat för Folkpartiet!