fredag 31 januari 2025

Årets första möte

Det nya (arbets)året i nämnden rivstartade med ett helt nytt arbetsredskap i ipaden som man kallade Ciceron. Det första som slog mig var att unga människor idag inte vet vad en ciceron är och uttalar det dessutom med betoning på första stavelsen. Förvaltningen hade skickat ut en digital "kurs" om varför detta behövdes och hur det skulle användas. Efter genomgången utbildning var jag mest förvånad över hur arbetet hade skett till dags dato. Det var på en mycket grundläggande nivå typ - ett dokument kommer in och då ska det antingen skickas vidare eller behandlas eller arkiveras. Men med eftertanke förstod jag att detta redskap ska användas även för nyanställda ungdomar som inte varit ute i arbetslivet tidigare. Vad jag behövde lära mig var hanteringen i datasystemet som är helt annorlunda än tidigare och - vilket är mycket frustrerande - inte fungerar i alla lägen (jfr Millenium).

Ur dagordningen kan noteras:

Vi fick en rapport om hemtjänstindex baserat på vad omsorgstagarna tyckte och kunde konstatera att vi ligger nu på plats 73 av 290, dvs vi hade gjort en rejäl förbättring.

Kommunen har givit ut en digital skrift om seniorers behov, erfarenheter och förslag  för ett åldersvänligt Göteborg. Jag frågade om den finns i tryckt format och den kommer till mötesplatser etc framåt hösten.

Vi - L KD M - gav förvaltningen i uppdrag att genomföra en fördjupad utredning om stölder inom äldreomsorgen och att ta fram anvisningar tillsammans med demokrati- och medborgarförvaltningen. Det ska också finnas kunskap om äldres rättigheter och att ett telefonnummer visas när hemtjänsten ringer.

Nämnden valde också representanter till individutskottet och undertecknad utsågs till vice ordförande såsom tidigare.

Vi valde också representanter till det övergripande råd som instiftades när förvaltningen bildades men som av olika skäl inte påbörjat sitt arbete ännu. Undertecknad valdes till en av tre representanter i detta råd.

Slutligen utsåg vi också en verksamhetschef för Tre Stiftelser för tiden fram till övergången av kommunal verksamhet.

lördag 14 december 2024

Årets sista nämndsammanträde i ÄVO

Vi fick mycket ny information från förvaltningen bl a om Ciceron - ett nytt ärendehanteringsssytem i staden. Om detta system ska vi få utbildning i januari. Detta tog vi del av med viss bävan med tanke på hur det gick med Millenium.

Gerdas gård, där har man arbetat med en ny åtgärdsplan. Denna plan har ännu inte fått genomslag men är på god väg enligt föredragande och det får man hoppas med tanke på hur det har varit där. Nya chefer från Annedal vob har börjat och man har anställt 20 undersköterskor. Dessutom har alla boende aktuella genomförandeplaner. Man arbetar också med att öka aktiviteter, både gemensamma och på de olika avdelningarna. Vi bad om en ny redovisning om ett halvår.

Ombyggnad av Toftaåsen. I denna fråga har vi haft delade meningar. M, KD, L och D ville att man skulle beakta möjligheten att hyra externa platser där staden har ramavtal. Efter votering blev beslutet negativt för denna ståndpunkt till förmån för att staden tar över. Jag har en känsla av att sista ordet inte är sagt ännu.

Den ekonomiska lägesrapporten gav ett förvånansvärt stort plus så här långt.

Taxehöjning kommer att genomföras föranleda av förändrat prisbasbelopp, Socialstyrelsens referensvärden för matkostnader samt omsorgsprisindex liksom den nya taxemodellen som KS beslöt om i somras.

I punkten om budgeten avstod vi från att rösta med hänvisning till eget yttrande.

En riktigt skön period av lediga dagar önskar jag alla läsare! 




lördag 30 november 2024

Äldrenämnd 26 november

 Ärendelistan var kort med informationspunkterna var desto fler.

Den nya äldreombudskvinnan Kristina Eliasson presenterade sig. Hon ska synliggöra behov och viktiga frågor och informera politiker, förvaltningar och bolag om dessa. Som helhet förväntas gruppen äldre öka från 96.000 år 2024 till 141.300 år 2050 Hon hade sökt på stadens olika hemsidor med olika ord som täckte målgruppen och fick nästan bara negativa stereotyper, dvs åldersdiskriminering. Detta ville hon ändra på!

Vi informerades om det senaste angående Trygghetsbostäder. Det finns f n 1458. Behovet och inresset utvärderas kontinuerligt. Det saknas en samlad bild av hur många trygghetsbostäder det finns eftersom bostäderna finns på en öppen bostadsmarknad. AB Framtiden har uppdrag att inrätta minst 150 nya trygghetsbostäder under 2025.

Ärendet om Toftaåsens ombyggnad bordlades på uppdrag av M, KD och L eftersom det finns skäl för en fördjupad utredning.

Nästa ärende var budgeten. Den har vänstersidan döpt om till Genomförandeplan i st f Verksamhetsplan som vi haft förut. M, KD, L och (D) deltog inte i beslutet. 

En enkät inom omsorgen om nöjdheten visade av större nöjdhet med privata utförare jämfört med kommunala.

Det är 404 personer som väntar på plats på ett äldreboende men av dessa har många fått ett erbjudande men valt att stå kvar på väntelistan.

Slutligen handlade det om Tre stiftelser - igen. Som det ser ut nu - vi väntar på IVOs synpunkter - kommer verksamheten att övertas av kommunen. Information lämnas denna vecka till boende och personalen.

söndag 17 november 2024

Jubileum

Igår firade Bilkåren sitt 85-årsjubileum på platsen där allting startade - i Göteborg. Den som startade alltsammans var Ingrid Holm som var gymnastiklärarinna vid Flickläroverket i staden. Hon hade varit i England och sett att man där hade utbildat kvinnor att köra lastbilar och tog med sig idén hem till Göteborg. 1939 var året och de som startade var damer ur societeten, några andra hade ju inte tid att vara lediga på dagarna/helgerna. Så de första bilkåristerna lärde sig köra och uniformen bestod av högklackade skor och piffiga hattar med flor. Det skrattar vi åt idag men anledningen var ju att kriget stod för dörren och alla behövdes, precis som idag. Så småningom blev det mer militära inslag och när jag gick med 1962 så hade vi vår utbildning förlagd till Kviberg och då hade vi också fått uniformer men de var ju sydda för män så passformen var ju inte så bra. Dock lärde vi oss mycket nyttigt, byta däck på en lastbil, utföra enklare reparationer, sjukvård, skytte och totalförsvar bland annat.

Igår firade vi på Chalmerska huset med ett roande föredrag av Kristian Wedel om Göteborg under 400 år. Vi åt god mat och dryck, vi delade ut förtjänsttecken och inte minst talade vi om gamla minnen.

Vi avslutade med Bilkårserinran som har anknytning till trianglarna på vår fana - Vaksam, Varsam, Verksam.

tisdag 29 oktober 2024

Nämndmöte 22 oktober 2024

Tyvärr förekommer det rasism i verksamheten och vi fick en presentation om den plan för att motverka detta och den planen följer förstås Göteborgs stads arbete mot rasism.

IVO har gjort en nationell tillsyn avseende vård och behandling för personer som bor på SÄBO, och man har konstaterat ett antal brister. hos oss. En del av dessa brister arbetar vi redan med. Man ska komma ihåg att vi är en ny förvaltning som kom in var och en med sina rutiner och sitt sätt att arbeta samt att vi har haft en pandemi att hantera. Det sätter spår i verksamheten.

Nu har förvaltningen gjort en åtgärdsplan som ska sändas till IVO och på uppdrag av KD, M, L och D ska detta arbete följas upp  och redovisas för nämnden.

Revidering av hemvårdsbidrag. Vi hade att hantera ett remissvar från kommunstyrelsen och vi tillstyrkte förvaltningens svar men med ett yttrande att det är angeläget att beakta hur förändringarna påverkar olika grupper som får detta bidrag.

Stölder inom äldreomsorgen har vi tyvärr också. Där hade KD, M, L och D ett tilläggsyrkande att förvaltningen i samråd med Demokrati- och medborgarförvaltningen bör ta fram ett informationsmaterial som kan förmedlas inom ÄVOs verksamheter.

Frågan om det nya datasystemt Millenium togs upp p g a alla skriverier, mest negativa, av hur det kommer att fungera. Vi bad om en kort lathund med förklaringar och det skulle man ta fram. Systemet tas i bruk 12 november och Göteborg går med först 2026.

Vi fick information att fördjupa intervjuer av arbetssökandes bakgrund för att bedöma lämpligheten för tjänsten.

Frågan om Tre stiftelser var också uppe men ligger nu utanför nämndens beslutsmandat. Arbete pågår.

torsdag 3 oktober 2024

Svar på frågor till förvaltningen

En fråga var om även externa utförare behöver följa kriterier och nyckeltal för nya vård- och omsorgsboenden och svaret blev följande:

 

  • När det var aktuellt att införa LOV inom Vård- och omsorgsboende så valde flera privata leverantörer att initiera nyproduktion.
  • Planeringen för att tillgodose behoven av boende för stadens äldre gjordes fram till 2021 i samverkan mellan stadsdelarna, Äldreboendesamordningen (resursnämndsuppdrag i Örgryte-Härlanda), Lokalsekretariatet, Lokalförvaltningen samt förvaltningen för inköp och upphandling.
  • I ramavtalskraven regleras att verksamheterna ska vara placerade inom Göteborgs kommun
  • När det gäller Lokaler och utemiljö så står det följande i ramavtalets villkor:

Vård och omsorgsboendet ska finnas i ändamålsenliga och godkända lokaler med nödvändig anpassning till verksamhetens innehåll och den enskildes behov. Lokalerna ska vara väl underhållna och hålla god hygienisk standard. En trivsam och hälsofrämjande miljö för den enskilde ska eftersträvas. Detta inkluderar även utemiljön. Det ska finnas gemensamma lokaler för måltider, kulturinslag och andra sociala aktiviteter.  Den fysiska miljön ska vara utformad för att möjliggöra vistelse för personer med såväl kognitiv- som fysisk funktionsnedsättning.  

  • För att få tillstånd att bedriva särskilt boende av inspektionen för vård- och omsorg (IVO) så gäller bland annat följande:
    Särskilt boende för äldre kan ha olika utformningar förutom att de alltid ska rymma bostäder och allmänna utrymmen. Boendena ska vara anpassade efter de enskildas behov och utformade så att de kan fortsätta leva ett så självständigt liv som möjligt. Det ska finnas tillgång till personal och service. Omvårdnad ska kunna ges dygnet runt. Centralt är att utformningen ska ge en hög grad av säkerhet och trygghet. 
  • För att bedriva särskilt boende för äldre krävs tillstånd från IVO vilket omfattar specifik lokal. IVO handlägger ansökan och bedömer om lokalen är ändamålsenlig och uppfyller gällande krav och lagstiftning. Vid förändring behöver ändringsanmälan göras och godkännas av IVO.

På min fråga om vi begär utdrag ur belastningsregistret vid anställning fick vi följande svar:

Vi tar enbart utdrag ut belastningsregister på nya medarbetare, eller tidigare medarbetare som har varit anställda, men där mer tid än tolv månader har förflutit sedan senaste anställningen i Göteborg stad.

 

Rutin:

  • Rekryterare/ chef kontrollerar att det är brevet från utdraget från belastningsregistret är oöppnat
  • Medarbetaren öppnar utdraget själv på plats. Väljer om rekryterare/chef skall ta få ta del. Den sökande kan välja att inte visa utdraget och får då ingen anställning.
  • Inga anteckningar får göras om att utdraget uppvisats eller inte. Utdraget återlämnas alltid till den sökande. Inget sparas eller arkiveras.

lördag 28 september 2024

Nämndmöte i ÄVO 24 september 2024

Vi har ju haft ett visst svinn av läkemedel och har vidtagit åtgärder för att det ska undvikas. Det sker genom kameraövervakning, spårbara passersystem, och kortläsare med spårbarhet på medicinskåp bl a.

Delårsrapporten visade på ett positivt utfall för året.

Vi fick en utvärdering av stadens handlingsplan för Åldersvänligt Göteborg. Inga konkreta förflyttningar har gjorts som ett resultat av handlingsplanen, man påpekar att alternativa boendeformer och klimatförändringar behöver vävas in i arbetet. Vikten av samverkan betonades.

Arbetet pågår, i höst ska 20.000 vykort skickas ut till seniorer med inbjudan att delta med tips och idéer. På min fråga om hur man väljer ut dessa 20.000 bland Göteborgs nära 100.000 personer över 65 år fick jag inget svar, man återkommer om det. Det kommer också att ske en uppsökande verksamhet tillsammans med invånarguider. Dessa guider kände jag inte till med fick veta att de tillhör socialförvaltningarna i staden och finns främst i nordost. De ska finnas på gator och torg för att ge muntlig information till människor som rör sig där.

Inom de ca 17 områden som berörs - bl a. Mobilitet, Social delaktighet och inkludering, Samhällsstöd och service, Information och Kommunikation så hade man uppnått tillfredsställande resultat i 4 stycken, de andra betecknades som delvis införda.

Man har gjort en app som heter Mötesglädje där man ska kunna hitta personer att prata med eller chatta med eller ta del av evenemang. Jag har haft den appen sen i våras och det varit helt tomt där. Under evenemang har jag hittat endast 2-3 att delta i. Där kunde man ju lagt in alla de evenemang som varit under Åldersvänliga Göteborg.

Hela rapporten, dvs även delar där inte ÄVO var ansvariga, kommer att publiceras 2025.

Vi fick också en rapport från IVO och det var ingen rolig läsning. Man konstaterar brister när det gäller personalens kompetens och språkförmåga, förutsättningar för att arbeta patientsäkert, läkemedelshantering sker inte på ett patientsäkert sätt och att vården i livets slutskede inte sker enligt gällande regelverk och det finns brister i informationsöverföring, rapportering och dokumentation. Svar ska lämnas senast i början av oktober och nämnden får detta på sitt bord vid nästa möte. En del av detta är redan åtgärdat om t ex läkemedelshantering som jag skrev i början. Informationsmöten med personalen pågår.