Många olika ämnen behandlas under ett kommunfullmäktigemöte, hela samhällsspektrat är representerat. Här ett urval från föredragningslistan:
Trafiksituationen i Torslanda
Samverkan med sverigefinska minoriteten
Kameraövervakning
Tillståndsärenden för alkohol
Detaljplan för Gamlestads torg
Handlingsplan för insatser mot hiv
Kvalitetslyft inom äldreomsorgen
Världslitteraturhus
och många fler.
Ett axplock från beslut och svar på interpellationer:
Trafikkontoret arbetar med frågan om den ansträngda trafiksituationen i Torslanda.
Beträffande äldreomsorgen konstaterade M och FP att vallöftet från S om äldreomsorgen inte uppfyllts. Stadsdelsnämnderna har använt pengar avsedda för äldreomsorgen till andra områden. Interpellationen besvarades av Marina Johansson som konstaterade att på frågan om hur hon ser på det svikna vallöftet hade hon ingen skyldighet att svara och övergick till att efterlysa förslag från oppositionen!
Mötet beslöt att en politisk representant från det sverigefinska rådet ska ha en representant i kommunstyrelsen.
Vidare beslöts att folkomröstning om trängselskatten i Göteborg ska genomföras. Svarsalternativen ska vara JA eller NEJ och äga rum den 14 september i samband med de allmänna valen.
Det märks att det är valår - inläggen är vassare och man angriper motståndaren politiskt, inte bara i sakfrågan.
fredag 7 februari 2014
onsdag 29 januari 2014
Förberedelser!
Nu går helgerna åt på löpande band!
Förra lördagen var det nomineringsmöte för FP i Göteborg. Som vanligt var det ett rörligt möte, dvs många deltagare som gick ut och in i lokalen eftersom det hör till god ton att de berörda lämnar lokalen under pläderingarna. Jag kom på 15:e plats på kommunlistan så nu gäller det att vi får fler röster än i förra valet och/eller att många kryssar för just mitt namn!
Nomineringsmöten är spännande!
I lördags var det helgmöte på Lundsbrunn för alla västsvenskar i fp-landet. Jan Björklund inledde med ett mycket bra tal som gav oss stimulans och framtidstro inför kommande valarbete!
Cecilia Wikström, nr 2 på listan till Europaparlamentet berättade om sitt arbete där och hur viktigt EU är för freden mellan länder nu när främlingsfientligheten breder ut sig.
Det fanns många seminarier med inriktning på valet och jag deltog i ett som handlade om kampanjmetoder. Bra med möten där publiken får jobba!
Ser fram emot resten av (val)året!
Förra lördagen var det nomineringsmöte för FP i Göteborg. Som vanligt var det ett rörligt möte, dvs många deltagare som gick ut och in i lokalen eftersom det hör till god ton att de berörda lämnar lokalen under pläderingarna. Jag kom på 15:e plats på kommunlistan så nu gäller det att vi får fler röster än i förra valet och/eller att många kryssar för just mitt namn!
Nomineringsmöten är spännande!
I lördags var det helgmöte på Lundsbrunn för alla västsvenskar i fp-landet. Jan Björklund inledde med ett mycket bra tal som gav oss stimulans och framtidstro inför kommande valarbete!
Cecilia Wikström, nr 2 på listan till Europaparlamentet berättade om sitt arbete där och hur viktigt EU är för freden mellan länder nu när främlingsfientligheten breder ut sig.
Det fanns många seminarier med inriktning på valet och jag deltog i ett som handlade om kampanjmetoder. Bra med möten där publiken får jobba!
Ser fram emot resten av (val)året!
tisdag 14 januari 2014
Dax igen!
Efter en välbehövlig paus över helgerna är det dags att sätta fart igen - en rivstart för maktskifte i Göteborg! Det blir ett roligt och jobbigt år. Valrörelser är det tillfälle när vi möter väljarna ansikte mot ansikte på gator och torg mer än annars.
Jag har fått det hedrande uppdraget att ingå i valstaben som leds av Pär Gustafsson. Där ingår också Piotr Kiskiel, Maria Nilsson och Björn Wikman. Det är vi fem som har ansvaret att tillsammans med förbundsstyrelsen och många liberala krafter se till att vi äntligen kommer i majoritet i Göteborg. Det är spännande, utmanande och ansvarsfullt. Jag är taggad till tusen - nu åker vi! Välkommen med på resan!
Jag har fått det hedrande uppdraget att ingå i valstaben som leds av Pär Gustafsson. Där ingår också Piotr Kiskiel, Maria Nilsson och Björn Wikman. Det är vi fem som har ansvaret att tillsammans med förbundsstyrelsen och många liberala krafter se till att vi äntligen kommer i majoritet i Göteborg. Det är spännande, utmanande och ansvarsfullt. Jag är taggad till tusen - nu åker vi! Välkommen med på resan!
fredag 6 december 2013
Kommunfullmäktiges sista möte för året
Det sista mötet för i år blev långt men det var ju ett tungt ärenden som föranledde mycket diskussioner. Det var Granskningskommissionens slutbetänkande som gav upphov till ganska hätska angrepp från majoritetens sida mot oppositionen. Tonen gick ibland över gränsen för vad som är acceptabelt i denna församling enligt min mening. Oppositionen hävdar fortfarande att det finns, och har funnits, en kultur där beslut har fattats på väldigt lösa grunder och ibland utan att fästas på papper som t ex att bygga nya Gamla Ullevi och hur tillsättning av en chefstjänst skedde var också tveksam. Denna kultur hade sin grund till stor del i en person, Göran Johansson. Majoriteten hävdade att vederbörande inte var på plats och inte kunde försvara sig och då skulle man inte prata om det. De - majoriteten - tyckte också att man nu "skulle vända blad" och gå vidare.
Helen Odenjung hävdade med all rätt att det ska man visst inte. Man ska noggrant granska hur detta kunde uppstå, lära sig av det och ändra rutiner så att det inte sker igen.
Man enades dock om att få en ytterligare uppföljning om ett halvår.
P g a tidsbrist fick många interpellationer och motioner bordläggas till nästa sammanträde och det kanske var tur för ljuskronorna på Börsen blinkade oroväckande några gånger p g a stormen Sven som drog in över Göteborg denna kväll. Vi lyckades dock avsluta i tid så att alla kunde komma hem innan det blev värre.
Helen Odenjung hävdade med all rätt att det ska man visst inte. Man ska noggrant granska hur detta kunde uppstå, lära sig av det och ändra rutiner så att det inte sker igen.
Man enades dock om att få en ytterligare uppföljning om ett halvår.
P g a tidsbrist fick många interpellationer och motioner bordläggas till nästa sammanträde och det kanske var tur för ljuskronorna på Börsen blinkade oroväckande några gånger p g a stormen Sven som drog in över Göteborg denna kväll. Vi lyckades dock avsluta i tid så att alla kunde komma hem innan det blev värre.
fredag 8 november 2013
Kommunfullmäktige 7 november
Detta möte innehöll många och långa diskussioner vilket innebar att av föredragningslistans 33 punkter hanns bara 25 med. Men vi tar nya tag nästa månad.
Denna gång behandlades bl a Ann Catrine Fogelgrens interpellation till stadsdelsnämndens ordförande i Majorna-Linné angående situationen inom äldreomsorgen. Svaret var tveksamt - majoriteten skjuter till 220 miljoner kronor i hela staden. I svaret redogjordes för att man hade varit ouppmärksam i budgetarbetet(!) och detta nu justerats. Alltså är det inga nya pengar utan bara det man egentligen skulle haft. Det är ju märkligt att man är ouppmärksamhet i budgetarbetet som är det viktigaste styrdokument i nämndens arbete.
Sen talar man väldigt mycket om chefstjänster - inte ett ord om dem som verkligen utför arbetet och behöver mer resurser. Det var ett svar som visade att man inte förstått vad det handlar om.
Vi behandlade också Kulturprogrammet för Göteborgs Stad vilket antogs. Oppositionen hade bara smärre ändringar.
Denna gång behandlades bl a Ann Catrine Fogelgrens interpellation till stadsdelsnämndens ordförande i Majorna-Linné angående situationen inom äldreomsorgen. Svaret var tveksamt - majoriteten skjuter till 220 miljoner kronor i hela staden. I svaret redogjordes för att man hade varit ouppmärksam i budgetarbetet(!) och detta nu justerats. Alltså är det inga nya pengar utan bara det man egentligen skulle haft. Det är ju märkligt att man är ouppmärksamhet i budgetarbetet som är det viktigaste styrdokument i nämndens arbete.
Sen talar man väldigt mycket om chefstjänster - inte ett ord om dem som verkligen utför arbetet och behöver mer resurser. Det var ett svar som visade att man inte förstått vad det handlar om.
Vi behandlade också Kulturprogrammet för Göteborgs Stad vilket antogs. Oppositionen hade bara smärre ändringar.
tisdag 5 november 2013
Har du röstat?
Ja, så var det igång igen - provvalet. Fyra år sen sist och allt tycks nytt - sociala medier för presentation av kandidater, nytt sätt att rösta och inte minst nya kandidater. Många bra personer - svårt att välja.
Själv kandiderar jag till kommunfullmäktige där jag nu är ersättare. Jag vill gärna arbeta för en bättre livsmiljö för våra årsrika kommuninvånare så att de får ett värdigt liv med betoning på liv, inte bara en existens. Den styrande majoriteten i Göteborg har inte levt upp till detta. Man kan inte få ett äldreboende även m man är 95 år, man drar in ledsagare för människor som är förlamade i hela kroppen, hemtjänstpersonalen är för få framför allt på natten. Det finns tyvärr många fler exempel. Detta måste vi förbättra och det känns angeläget för mig.
Jag har röstat - har du?
Själv kandiderar jag till kommunfullmäktige där jag nu är ersättare. Jag vill gärna arbeta för en bättre livsmiljö för våra årsrika kommuninvånare så att de får ett värdigt liv med betoning på liv, inte bara en existens. Den styrande majoriteten i Göteborg har inte levt upp till detta. Man kan inte få ett äldreboende även m man är 95 år, man drar in ledsagare för människor som är förlamade i hela kroppen, hemtjänstpersonalen är för få framför allt på natten. Det finns tyvärr många fler exempel. Detta måste vi förbättra och det känns angeläget för mig.
Jag har röstat - har du?
söndag 20 oktober 2013
Rapport från en torktumlare
Ja, det kändes som om jag befann mig i en torktumlare under augusti och september. Det hela började i vintras när jag just kommit hem från Sydafrika. TV4 ringde för att höra om jag ville vara med i tv-programmet Postkodmiljonären. Möjligheten att vinna en massa pengar för att svara på några frågor var ju lockande. Mitt deltagande skulle ske i april. Jag hemlighöll detta utom för mina närmaste - ifall jag inte kunde svara på någon fråga skulle det ju vara pinsamt att demonstrera detta i TV för dem som kände mig.
Jag hann bara svara på tre frågor innan programtiden tog slut, dvs jag vann 3000 kronor. Därefter var det sommaruppehåll och fortsättningen skulle börja i augusti. Jag fick ett antal frågor till som jag svarade rätt på men så kom frågan för 75.000 och den löd: Vilken av följande fyra alternativ har inte en egen bok i Bibeln? Alternativen var Jona, Jesaja, Job och Jakob. Jag svarade Jona efter lång betänketid. Det var fel sa Rickard Sjöberg och jag föll ner till 10.000 kronor. Tack och adjö men 10.000 kronor är ju också pengar.
Jag åker hem och tittar på programmet i lördagssändningen efter några dagar (programmet är inspelat).
En timma efter att programmet är slut ringer telefonen och en journalist från Aftonbladet presenterar sig. Han meddelar att tidningen fått mail och telefonsamtal från upprörda människor som hävdade att frågan var fel ställd och att det därför inte fanns något rätt svar. Jag blev mycket förvånad - vad då slamkrypare?!
Journalisten undrade vad jag skulle göra med denna information och jag sa att jag tänkte ringa redaktionen på måndag och tala med dem. Ja, sa AB, det ska vi också göra och vi har redan talat med KG Hammar som också säger att frågan var felaktigt ställd.
Vi tänkte skriva litet om detta, sa AB. Jaha, sa jag och vi avslutade därmed samtalet. Strax därefter ringer det igen och samme journalist undrar om de får skicka hem en fotograf till mig? Nu? utropar jag för klockan var då bort mot 11 på kvällen. Så här dags är inte jag mitt vackraste jag, sa jag. Det blir så bra, sa journalisten, vi kan retuschera. OK, sa jag och fick full fart med att klä om, fixa ansiktet och snygga till i lägenheten. Halv tolv kom en fotograf som började med att gå runt i lägenheten med mig efter som undrade vad han gjorde - han letade miljöer! Vi enades slutligen om en ledig position i soffan i vardagsrummet. Så mycket fotograferad har jag aldrig blivit i hela mitt liv - jag skrattade nästan hela tiden för det var så absurt. Det foto som fotografen och redaktionen slutligen valde var dock ett där jag ser allvarlig ut - det skulle ju passa till innehållet - det enda allvarliga i sitt slag tror jag.
Så ringer journalisten igen - vi hade nu blivit väldigt bekanta - och frågade om fotograferingen gått bra för han höll nu på att skriva artikeln. "Skriva litet om detta" hade nu växt till "artikel". Jag bad att få se artikeln innan den publiceraes och det gick bra om jag hade mail och om jag var vaken en stund till. Den skulle publiceras i söndagens tidning och den var i huvudsak OK.Nu skulle jag äntligen få gå och lägga mig, klockan var halv två på natten.
Dagen därpå utbröt kaoset! Mängder av människor ringde och kommenterade löpsedeln - "artikel" hade nu växt till en hel löpsedel med bara mig (och en rad med KG Hammar) och en helsida inne i tidningen med.foto. En annan journalist på AB ringde för kompletterande uppgifter och jag fick då tillfälle att tala om för henne vad jag tyckte om oskicket att sätta ut åldern på alla människor antingen det var relevant för sammanhanget eller inte. Pensionär behövde heller inte stå, jag ville inte ha nåt "tycka synd om-"reportage.
Jag undrade om det inte hänt något annat i världen den dagen när en sån här pseudohändelse får så stort genomslag.
En tredje journalist ringde från AB ringde på måndagen - jag måtte ha försörjt den tidningens alla reportrar med arbete den helgen - och berättade att jag skulle få komma tillbaka och få en ny fråga på 75.000-kronorsnivån.
Producenten på TV4 ringde också och bekräftade att så var fallet.
Sen ringde det kända och okända människor samt journalister från landets samlade presskår! Jag fanns på nättidningar och i pappersupplagor - vid ett tillfälle delade jag förstasida med kungen! Jag fick t o m ett eget epitet - Postkod-Berit! Det verkade som om hela Sveriges befolkning hade sett programmet eller löpsedeln eller tidningar om detta. Kände ett starkt behov av sjalett och solglasögon när jag gick ut.
Vid nästa inspelningstillfälle var jag pressad av flera skäl. En av mina livlinor svarade inte, journalister ringde och smsade och ville vara med under inspelningen (vilket jag sa nej till) och det satt en fotograf två meter framför mig när jag satt i stolen och tog kort hela tiden. Jag fick ytterligare två frågor som inte vållade mig något problem och jag hade alltså vunnit 100.000 kronor. Nästa fråga, för 150.00 kr, var avsevärt svårare och den kunde jag inte utan fick gissa och gissade fel men jag fick ju mina 100.000 kronor.
Sen var det ju fler journalister som ville följa upp detta och veta saker om mig och fler artiklar som skulle skrivas. Jag slutade räkna vid 15 tidningar men senare sökning gav 58 sökträffar! Jag fanns i allt från Kyrkans Tidning till Svenska Dagbladets kultursida!
Det var en omtumlande upplevelse minst sagt!
Jag hann bara svara på tre frågor innan programtiden tog slut, dvs jag vann 3000 kronor. Därefter var det sommaruppehåll och fortsättningen skulle börja i augusti. Jag fick ett antal frågor till som jag svarade rätt på men så kom frågan för 75.000 och den löd: Vilken av följande fyra alternativ har inte en egen bok i Bibeln? Alternativen var Jona, Jesaja, Job och Jakob. Jag svarade Jona efter lång betänketid. Det var fel sa Rickard Sjöberg och jag föll ner till 10.000 kronor. Tack och adjö men 10.000 kronor är ju också pengar.
Jag åker hem och tittar på programmet i lördagssändningen efter några dagar (programmet är inspelat).
En timma efter att programmet är slut ringer telefonen och en journalist från Aftonbladet presenterar sig. Han meddelar att tidningen fått mail och telefonsamtal från upprörda människor som hävdade att frågan var fel ställd och att det därför inte fanns något rätt svar. Jag blev mycket förvånad - vad då slamkrypare?!
Journalisten undrade vad jag skulle göra med denna information och jag sa att jag tänkte ringa redaktionen på måndag och tala med dem. Ja, sa AB, det ska vi också göra och vi har redan talat med KG Hammar som också säger att frågan var felaktigt ställd.
Vi tänkte skriva litet om detta, sa AB. Jaha, sa jag och vi avslutade därmed samtalet. Strax därefter ringer det igen och samme journalist undrar om de får skicka hem en fotograf till mig? Nu? utropar jag för klockan var då bort mot 11 på kvällen. Så här dags är inte jag mitt vackraste jag, sa jag. Det blir så bra, sa journalisten, vi kan retuschera. OK, sa jag och fick full fart med att klä om, fixa ansiktet och snygga till i lägenheten. Halv tolv kom en fotograf som började med att gå runt i lägenheten med mig efter som undrade vad han gjorde - han letade miljöer! Vi enades slutligen om en ledig position i soffan i vardagsrummet. Så mycket fotograferad har jag aldrig blivit i hela mitt liv - jag skrattade nästan hela tiden för det var så absurt. Det foto som fotografen och redaktionen slutligen valde var dock ett där jag ser allvarlig ut - det skulle ju passa till innehållet - det enda allvarliga i sitt slag tror jag.
Så ringer journalisten igen - vi hade nu blivit väldigt bekanta - och frågade om fotograferingen gått bra för han höll nu på att skriva artikeln. "Skriva litet om detta" hade nu växt till "artikel". Jag bad att få se artikeln innan den publiceraes och det gick bra om jag hade mail och om jag var vaken en stund till. Den skulle publiceras i söndagens tidning och den var i huvudsak OK.Nu skulle jag äntligen få gå och lägga mig, klockan var halv två på natten.
Dagen därpå utbröt kaoset! Mängder av människor ringde och kommenterade löpsedeln - "artikel" hade nu växt till en hel löpsedel med bara mig (och en rad med KG Hammar) och en helsida inne i tidningen med.foto. En annan journalist på AB ringde för kompletterande uppgifter och jag fick då tillfälle att tala om för henne vad jag tyckte om oskicket att sätta ut åldern på alla människor antingen det var relevant för sammanhanget eller inte. Pensionär behövde heller inte stå, jag ville inte ha nåt "tycka synd om-"reportage.
Jag undrade om det inte hänt något annat i världen den dagen när en sån här pseudohändelse får så stort genomslag.
En tredje journalist ringde från AB ringde på måndagen - jag måtte ha försörjt den tidningens alla reportrar med arbete den helgen - och berättade att jag skulle få komma tillbaka och få en ny fråga på 75.000-kronorsnivån.
Producenten på TV4 ringde också och bekräftade att så var fallet.
Sen ringde det kända och okända människor samt journalister från landets samlade presskår! Jag fanns på nättidningar och i pappersupplagor - vid ett tillfälle delade jag förstasida med kungen! Jag fick t o m ett eget epitet - Postkod-Berit! Det verkade som om hela Sveriges befolkning hade sett programmet eller löpsedeln eller tidningar om detta. Kände ett starkt behov av sjalett och solglasögon när jag gick ut.
Vid nästa inspelningstillfälle var jag pressad av flera skäl. En av mina livlinor svarade inte, journalister ringde och smsade och ville vara med under inspelningen (vilket jag sa nej till) och det satt en fotograf två meter framför mig när jag satt i stolen och tog kort hela tiden. Jag fick ytterligare två frågor som inte vållade mig något problem och jag hade alltså vunnit 100.000 kronor. Nästa fråga, för 150.00 kr, var avsevärt svårare och den kunde jag inte utan fick gissa och gissade fel men jag fick ju mina 100.000 kronor.
Sen var det ju fler journalister som ville följa upp detta och veta saker om mig och fler artiklar som skulle skrivas. Jag slutade räkna vid 15 tidningar men senare sökning gav 58 sökträffar! Jag fanns i allt från Kyrkans Tidning till Svenska Dagbladets kultursida!
Det var en omtumlande upplevelse minst sagt!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)