torsdag 27 februari 2025

Nämnd 25 februari

Under detta möte fick vi bl a en samlad riskbild av förvaltningens verksamheter. De är indelade i olika grader avseende sannolikhet och konsekvens - Hög (rött), Mellan (gult) och Låg (grönt).

Det var rött på arbetskraft med rätt kompetens men det vet jag ju att förvaltningen arbetar med på flera olika sätt.

Nästa röda risk är att vid händelse av avbrott inom IT/kommunikation, vatten och el saknar fastigheterna där våra äldre bor, backup! Konsekvenserna är ju förödande om någonting skulle inträffa.

På min fråga om man övar utrymning fick jag ett nekande svar men detta svar avsåg - förstod jag senare -  avsåg skottlossning på gatan utanför, då skulle man stanna kvar inne! Det finns knappast någon äldre som har svårt att röra sig, som är försiktigare och har mer erfarenhet som skulle ge sig ut på gatan vid skottlossning!

Men en brand är något annat. Då måste man ut och detta måste övas för det är först vid praktisk övning som man upptäcker var utmaningarna finns, det kan man inte se på en ritning. Öva kan man göra på olika sätt. Man kan öva med sängar och rullstolar medan de boende är på lunch eller någon aktivitet för att inte skrämma upp dem. Man måste bara tänka på att till tiden utrymningen tar, lägga till tid för hantering av sköra och oroliga äldre människor. En del lägenheter är brandceller men den fördröjer ju inte branden hur länge som helst. Det finns olika klasser och det behövs specialister för att göra det säkert med tanke på rök och flammor etc.

Övning är nödvändigt, inte bara för de boende utan också för personalen. Förvaltningen är ju inte ensam ansvarig för detta utan måste ha kontakt med andra förvaltningar i Göteborgs stad och detta arbete har inte varit prioriterat i alla förvaltningar.

måndag 10 februari 2025

Ännu ett möte!

Denna gång handlade det om det nya Hälso- och sjukvårdsavtalet för regionen och kommunerna. Det nya avtalet gäller under perioden 1 januari 2027 - 31 december 2031, under förutsättnings att det godkänns av regionens och kommunernas fullmäktige.

Den första rubriken handlar om sjukvård i hemmet. Det är den inriktning sjukvården ska ha i framtiden, man ska undvika sjukhusinläggningar, det kallas Nära vård. Detta ställer höga krav på de sjukvårdande utförarna för att skapa en sömlös vård - patienten bryr sig inte om vem som ger den, man vill bara ha hjälp (min kommentar) Ambulanserna har fått ändrade direktiv, att försöka avvärja det akuta på plats i första hand och först om inte det går köra patienten till sjukhus. 

En SIP=Samordnad individuell plan ska alltid tas fram. Låter bra men man måste arbeta mycket med hur detta ska göras. 

Redan nu kan vi som sitter i Individutskottet i Göteborg se att det är stora brister i informationsöverföringen om patienten, både skriftligt och muntligt.

Det nya avtalet poängterar att patienten har ett eget ansvar. Jag är tveksam till uttrycket. Är man gammal och sjuk behöver man extra hjälp med beslutsfattande och att kommunicera hur man mår.

Samarbete mellan professionerna ska så långt det är möjligt ske under kontorstid! (undvik att bli sjuk på annan tid, min kommentar). Varje patient ska ha en namngiven läkare och de olika vårdgivarna ska utbyta information om patienten löpande. Patienten ska ha en fast läkarkontakt (det har ju många av oss eftersökt länge, min kommentar)

Det är många fina ord och vackra formuleringar men ibland blir det fel - t ex när man behöver ett avsnitt med Definitioner av uttryck och ibland enstaka ord, vem har tolkningsföreträde där? 

På var och varannan sida står det om patientens eget ansvar, se ovan, det blir ett problem inte bara för den som är äldre utan också för den som har en psykisk funktionsnedsättning.

Slutorden från mig efter denna konferens att de som skriver dessa avtal måste ha PATIENTENS bästa i fokus!

    

lördag 8 februari 2025

Ett nämndmöte till!

Ibland är det tätt mellan mötena! I tisdags var det återigen ett nämndmöte fast med bara en punkt på agendan - årsrapporten 2024. Den både redovisar året som gått och blickar framåt. Det är väl välkänt för alla nu att vi blir allt fler som blir allt äldre och det för ju med sig vissa utmaningar, kompetensförsörjningen är en sådan, förebyggande arbete är en annan. Det vill säga, individens resurser och behov ska stödjas t ex genom att erbjuda initiativ för att bryta isolering och ensamhet. Det kan vara t ex att utveckla Mötesplatserna som finns i de olika stadsområdena. Kommunen kan också erbjuda hälsosamtal och uppmuntra till fysisk aktivitet.

Det finns en handlingsplan för Digital kompetens och det ligger ju väl i linje med den motion som Liberalerna lämnat in till kommunfullmäktige om en "digital fixartjänst".

När det gäller hemtjänsten har vi ett nytt verktyg för att planera och använda resurser på ett bättre sätt. Här kommer kravet på elektroniska nycklar in. Nu får hemtjänsten åka till hemtjänstcentralen, kvittera ut nyckeln till omsorgstagaren, utföra besöket och sen åka tillbaka till hemtjänstcentralen för att återlämna nyckeln. Detta sker alltså flera gånger per dag och tar otroligt mycket tid.

Trygghetslarm och läkemedelsautomater är andra medel till gagn både för omsorgstagaren och personalen.

Det genomförs också en studie nu angående trygg hemgång från sjukhus och syftar till att patienten kan återvända hem och därmed minska behovet av korttidsboenden.

Kompetensförsörjning handlar inte bara om personalen "på golvet" utan också chefer där fokus nu läggs på deras arbetsmiljö t ex är ett målvärde att ha 20 medarbetare per chef. Det har hittills varit många fler.

För personal "på golvet" har under 2024 120 medarbetare påbörjat utbildning till undersköterska och 40 stycken till specialistundersköterska. Mer än 500 medarbetare har deltagit i diverse utbildningar. Flera insatser pågår för att öka kunskapen i svenska språket.

Förvaltningen har och kommer att arbeta mer aktivt genom rekryteringskampanjer och deltagande i mässor.

Man planerar en intern jobbonärpool för att behålla seniors medarbetares kompetenser.

I kommunfullmäktiges budget står bl a att förvaltningen har ansvar för handlingsplanen Åldersvänliga Göteborg som ska ge invånarna ett aktivt och hälsosamt åldrande och det hoppas vi ju alla på.

fredag 31 januari 2025

Årets första möte

Det nya (arbets)året i nämnden rivstartade med ett helt nytt arbetsredskap i ipaden som man kallade Ciceron. Det första som slog mig var att unga människor idag inte vet vad en ciceron är och uttalar det dessutom med betoning på första stavelsen. Förvaltningen hade skickat ut en digital "kurs" om varför detta behövdes och hur det skulle användas. Efter genomgången utbildning var jag mest förvånad över hur arbetet hade skett till dags dato. Det var på en mycket grundläggande nivå typ - ett dokument kommer in och då ska det antingen skickas vidare eller behandlas eller arkiveras. Men med eftertanke förstod jag att detta redskap ska användas även för nyanställda ungdomar som inte varit ute i arbetslivet tidigare. Vad jag behövde lära mig var hanteringen i datasystemet som är helt annorlunda än tidigare och - vilket är mycket frustrerande - inte fungerar i alla lägen (jfr Millenium).

Ur dagordningen kan noteras:

Vi fick en rapport om hemtjänstindex baserat på vad omsorgstagarna tyckte och kunde konstatera att vi ligger nu på plats 73 av 290, dvs vi hade gjort en rejäl förbättring.

Kommunen har givit ut en digital skrift om seniorers behov, erfarenheter och förslag  för ett åldersvänligt Göteborg. Jag frågade om den finns i tryckt format och den kommer till mötesplatser etc framåt hösten.

Vi - L KD M - gav förvaltningen i uppdrag att genomföra en fördjupad utredning om stölder inom äldreomsorgen och att ta fram anvisningar tillsammans med demokrati- och medborgarförvaltningen. Det ska också finnas kunskap om äldres rättigheter och att ett telefonnummer visas när hemtjänsten ringer.

Nämnden valde också representanter till individutskottet och undertecknad utsågs till vice ordförande såsom tidigare.

Vi valde också representanter till det övergripande råd som instiftades när förvaltningen bildades men som av olika skäl inte påbörjat sitt arbete ännu. Undertecknad valdes till en av tre representanter i detta råd.

Slutligen utsåg vi också en verksamhetschef för Tre Stiftelser för tiden fram till övergången av kommunal verksamhet.

lördag 14 december 2024

Årets sista nämndsammanträde i ÄVO

Vi fick mycket ny information från förvaltningen bl a om Ciceron - ett nytt ärendehanteringsssytem i staden. Om detta system ska vi få utbildning i januari. Detta tog vi del av med viss bävan med tanke på hur det gick med Millenium.

Gerdas gård, där har man arbetat med en ny åtgärdsplan. Denna plan har ännu inte fått genomslag men är på god väg enligt föredragande och det får man hoppas med tanke på hur det har varit där. Nya chefer från Annedal vob har börjat och man har anställt 20 undersköterskor. Dessutom har alla boende aktuella genomförandeplaner. Man arbetar också med att öka aktiviteter, både gemensamma och på de olika avdelningarna. Vi bad om en ny redovisning om ett halvår.

Ombyggnad av Toftaåsen. I denna fråga har vi haft delade meningar. M, KD, L och D ville att man skulle beakta möjligheten att hyra externa platser där staden har ramavtal. Efter votering blev beslutet negativt för denna ståndpunkt till förmån för att staden tar över. Jag har en känsla av att sista ordet inte är sagt ännu.

Den ekonomiska lägesrapporten gav ett förvånansvärt stort plus så här långt.

Taxehöjning kommer att genomföras föranleda av förändrat prisbasbelopp, Socialstyrelsens referensvärden för matkostnader samt omsorgsprisindex liksom den nya taxemodellen som KS beslöt om i somras.

I punkten om budgeten avstod vi från att rösta med hänvisning till eget yttrande.

En riktigt skön period av lediga dagar önskar jag alla läsare! 




lördag 30 november 2024

Äldrenämnd 26 november

 Ärendelistan var kort med informationspunkterna var desto fler.

Den nya äldreombudskvinnan Kristina Eliasson presenterade sig. Hon ska synliggöra behov och viktiga frågor och informera politiker, förvaltningar och bolag om dessa. Som helhet förväntas gruppen äldre öka från 96.000 år 2024 till 141.300 år 2050 Hon hade sökt på stadens olika hemsidor med olika ord som täckte målgruppen och fick nästan bara negativa stereotyper, dvs åldersdiskriminering. Detta ville hon ändra på!

Vi informerades om det senaste angående Trygghetsbostäder. Det finns f n 1458. Behovet och inresset utvärderas kontinuerligt. Det saknas en samlad bild av hur många trygghetsbostäder det finns eftersom bostäderna finns på en öppen bostadsmarknad. AB Framtiden har uppdrag att inrätta minst 150 nya trygghetsbostäder under 2025.

Ärendet om Toftaåsens ombyggnad bordlades på uppdrag av M, KD och L eftersom det finns skäl för en fördjupad utredning.

Nästa ärende var budgeten. Den har vänstersidan döpt om till Genomförandeplan i st f Verksamhetsplan som vi haft förut. M, KD, L och (D) deltog inte i beslutet. 

En enkät inom omsorgen om nöjdheten visade av större nöjdhet med privata utförare jämfört med kommunala.

Det är 404 personer som väntar på plats på ett äldreboende men av dessa har många fått ett erbjudande men valt att stå kvar på väntelistan.

Slutligen handlade det om Tre stiftelser - igen. Som det ser ut nu - vi väntar på IVOs synpunkter - kommer verksamheten att övertas av kommunen. Information lämnas denna vecka till boende och personalen.

söndag 17 november 2024

Jubileum

Igår firade Bilkåren sitt 85-årsjubileum på platsen där allting startade - i Göteborg. Den som startade alltsammans var Ingrid Holm som var gymnastiklärarinna vid Flickläroverket i staden. Hon hade varit i England och sett att man där hade utbildat kvinnor att köra lastbilar och tog med sig idén hem till Göteborg. 1939 var året och de som startade var damer ur societeten, några andra hade ju inte tid att vara lediga på dagarna/helgerna. Så de första bilkåristerna lärde sig köra och uniformen bestod av högklackade skor och piffiga hattar med flor. Det skrattar vi åt idag men anledningen var ju att kriget stod för dörren och alla behövdes, precis som idag. Så småningom blev det mer militära inslag och när jag gick med 1962 så hade vi vår utbildning förlagd till Kviberg och då hade vi också fått uniformer men de var ju sydda för män så passformen var ju inte så bra. Dock lärde vi oss mycket nyttigt, byta däck på en lastbil, utföra enklare reparationer, sjukvård, skytte och totalförsvar bland annat.

Igår firade vi på Chalmerska huset med ett roande föredrag av Kristian Wedel om Göteborg under 400 år. Vi åt god mat och dryck, vi delade ut förtjänsttecken och inte minst talade vi om gamla minnen.

Vi avslutade med Bilkårserinran som har anknytning till trianglarna på vår fana - Vaksam, Varsam, Verksam.