lördag 26 september 2020

Nämndmöte i AFH 24 september

 Ett utdrag ur föredragningslistan på mötet:

Delårsrapporten augusti 2020

Förvaltningen noterar några avvikelser:

* äldre tackar nej eller avstår från att ansöka om insatser, gäller både äldreboende och hemtjänst. Det kan medverka till att fler blir deprimerade. Åtgärder har satts in t ex att vi öppnar träffpunkter på ett coronasäkert sätt. Stadsdelsdirektören fick också i uppdrag att om möjligt utöka antalet aktiviteter för äldre.

* skyddsutrustning har varit en utmaning men är nu under kontroll och vi - AFH - är väl försedda långt in på nästa år.

* den nya nämndorganisationen har börjat få genomslag i förvaltningen. Alla är hårt pressade och några ska t o m hantera både nuvarande arbete plus det nya.

* Stadsdelen har ett överskott i finanserna på drygt 30 miljoner kronor. Detta beror på de stats- och kommunbidrag vi fått dvs några som vi ansökt om har vi ännu inte fått och utvecklingen är fortsatt osäker.

* sjukfrånvaron har ökat

* orosanmälningar för barn och unga har ökat med 11%

* försörjningsstödet har också ökat.

* vi saknar sjuksköterskor liksom alla andra stadsdelar.

Fritidsbanken är en viktig verksamhet för barn och unga som där gratis kan få låna sportutrustning.

Genom ett s k Göteborgsförslag dvs 200 invånare som skrivit på ett upprop som nämnden ska behandla lyftes frågan på mötet för det kostar ju pengar. Beslut om fortsatt verksamhet fattas av den nya socialnämnden Sydväst nästa år.

* Lokalbehovsplanen för äldre

Efter revidering av texten i TUt antog vi denna. Jag gläder mig särskilt åt att vi får en ny boendeform efter regeringens beslut - biståndsbedömt trygghetsboende. Ett boende för äldre personer som inte behöver vård och omsorg dygnet runt men som inte är trygga med att bo hemma. Stöd och hjälp från hemtjänsten kan fås efter sedvanlig prövning.

Tre yrkanden behandlade vi också

Ett från S, M, D, L om trygghetsskapande åtgärder i stadsdelen

Ett från S, M, D, L, V, MP om bemanning inom äldreomsorgen

Det sista var mitt eget yrkande (L) som stöddes av M, S, D och handlade om att åter öppna aktiviteter för seniorer och skapa nya sådana för att motverka isolering och ensamhet hos äldre.


fredag 25 september 2020

Och vinnare är.....

Eva Flyborg som fick flest röster i Liberalernas provval! 

onsdag 26 augusti 2020

Analysmöte och nämndmöte

Vi i SDN AFH har inga konstaterade smittade fall av Covid-19 bland våra 1500 hemtjänstbrukare och våra 600 boende på särskilt boende. 

Vårt specialistteam inom hemtjänsten har därför kunnat återgå till normal verksamhet.

Inom IFO-FH har vi haft få smittade. 

Personalen är ansträngd och vi har brist på sjuksköterskor

Flera granskningar ska genomföras bl a KPMG  beställd av stadsledningskontoret och en av IVO samt en av Arbetsmiljöverket.

Vi har märkt ett ökat antal orosanmälningar för Barn- och unga och fler vuxna behöver försörjningsstöd.

Under sommaren har vi haft stor fritidsverksamhet "Unga leder unga" med 93 deltagare och 434 aktiviteter och 6093 deltagare!

Beträffande omorganisationen i staden fortgår den enligt plan. För närvarande är de översta chefspositionerna tillsatta och man arbetar sig nu neråt i hierarkin med t ex IT-stöd och andra stödfunktioner samt lokaler.


torsdag 18 juni 2020

Sista nämndmöte för första halvåret

I veckan hade vi vårt sista sammanträde för våren och vi fortsatte på den inslagna vägen med digital närvaro om man så vill efter godkännande av ordförande.

Ekonomin är i balans. Förvaltningen arbetar hållbart både ekonomiskt och socialt.
Flera göteborgare, både personer och företag, har varit givmilda och donerat, främst skyddsutrustning, till oss. För donationer finns särskilda riktlinjer i Göteborgs stad. Om man blir godkänd kan man få sitt namn i Gyllene Boken!
Vi fick en grundlig genomgång av vilka åtgärder förvaltningen vidtagit med anledning av Covid-19 enligt nämndens uppdrag. Vi kunde konstatera att förvaltningen gjort stora satsningar inom äldreomsorgen och IFO-FH.
Vi har ökat bemanningen på särskilt boende även på natten. Vi omvandlar timanställningar till månadsanställningar. Dock saknar vi - liksom alla andra - utbildade sjuksköterskor.
Vi kompetensutvecklar och här gör vårda vårdlärare ett mycket bra jobb.
Vi har chefer i tjänst även under helger för trygghetens skull.
Här kan också nämnas det som ibland räknas som bagateller men som är oerhört viktigt både för välbefinnandet men också medicinskt - inköp av parasoller (så man inte behöver sitta i solen), solfilm till fönstren (för att sänka värmen inomhus), fläktar och små pooler att ha fötterna i (sänker kroppstemperaturen). Utan denna utrustning skulle hyresgästerna på våra boenden vara tvungna att vistas inomhus när det är som varmast på sommaren.
Skyddsutrustning har vi f n som räcker till vecka 38.
Inom IFO-FH har det till största delen handlat om att öka bemanningen på olika nivåer. Stor vikt har också lagts vid att minska smittspridningen.
Inom Samhälle och kultur har vi gjort stora sommarsatsningar. Vi har aktiviteter hela sommaren och basen finns i Positivparken. Vi har anställt 80 "äldre unga" som med hjälp av vår egen personal ska aktivera yngre barn. Åtta av våra hälsoguider ger stöd och vägledning och bidrar till ökad vuxennärvaro runt om i stadsdelen.
Och självklart testar vi all personal.

Det här är långt ifrån över så Håll avstånd och Håll ut!
Mötet avslutades med att ordförande önskade alla en trevlig sommar, vilken önskan returnerades.
Detsamma önskar jag mina läsare!

fredag 29 maj 2020

Digin

Digin hade ordnat en webbseminarium för alla för att främja digital inkludering och tillgänglighet inom offentlig förvaltning. Medverkade gjorde Post- och Telestyrelsen, Myndigheten för delaktighet och Myndigheten för digital förvaltning.

Man har under den digitala tidens gång alltmer upptäckt att här – liksom överallt annars – blir det bättre resultat  om man samverkar mellan olika aktörer. Frågan ställdes Vem har ansvaret för att all digital kommunikation kommer till alla mottagare och uppfattas på rätt sätt? Detta  naturligtvis särskilt viktigt för offentliga tjänster. Att kunna tillgodogöra sig informationen och interagera med den. Det är inte bara de tekniska lösningar som ska användas, ännu viktigare är förståelsen av dem, dvs utbildning. Om man har kognitiva svårigheter så är detta en utmaning, Alla har inte BankID, då kan man inte identifiera sig hos myndigheter och andra. Man måste kunna var källkritisk för att inte bli lurad. En rätt utvecklad surfplatta bör vara ett digitalt hjälpmedel men den klassas f n inte så.
Skellefteå kommun arbetar mycket med detta och har nått bra resultat med t ex en träningslägenhet för unga med funktionsnedsättning och digitalt stöd i st f personligt stöd. Riktlinjerna var användarnytta och enkelhet.

Skatteverket hade ett exempel. Man skulle utveckla en websida där användaren skulle fylla i vissa uppgifter.  Det stod t ex ”fyll i din tid” och ”fyll i dina uppgifter”. I en testgrupp, som hade kognitiva svårigheter, skrev en deltagare ingenting. Vid förfrågan om varför visade det sig att  hen inte tyckte att det rörde hen. Det borde ha stått ”min tid” och ”mina uppgifter”.
Härav lär vi oss att alla tänkta användare bör vara med i utformningen och att utvecklarna förstår varför och för vem websidan är tänkt att användas.
För detta behövs ett nationellt övergripande ansvar, ett ramverk och en strategi.

Mattias Strand, jurist för Microsoft i västra Europa visade en fantastisk app för blinda – Seeing a eye. Om man riktar telefonen mot en person så berättar en röst vad du skulle sett om du var seende. T ex en man, ca 35 år, brunt hår, ser glad ut. Det är verklig inkludering och tillgänglighet. För att inte ett sådant verktyg ska missbrukas måste man förstås en lagstiftning på plats där man också tar hänsyn till etiska aspekter. Här liksom överallt annars ska men ha Människan i centrum.
Microsoft arbetar med att och för att inkludera studenter som ska bli deras framtida arbetskamrater. Nutida unga ställer sig frågan: Har detta företag det jag vill ha och behöver? Inte tvärtom.

Tobias Degsell presenterades motvilligt som kreativitetsexpert under rubriken Från ord till handling.
Han tycker att vi bör ställa oss frågan – Vad vill vid göra, Hur vill vi göra det och den viktigaste Varför vill vi göra det?
Kreativitet var för honom två saker:
1) Att tänka annorlunda
2) Att genomföra din annorlunda tanke
Det sistnämnda förutsätter Envishet och Uthållighet och – inte minst viktigt – Samarbete.
Mångfald är bättre än enfald.
Ta in fler perspektiv, från andra människor, inom andra områden än ditt eget. 
Bygg nya broar, riv murar
Experimentera!

Han hävdade att alla nobelpristagare har arbetat efter detta arbetssätt. 

fredag 22 maj 2020

Välfärdsteknik för äldre

Jag var på ett (digitalt) seminarium om en utredning som handlade om välfärdsteknik i äldreomsorgen. Utredningen är överlämnad till socialministern och utskickad till 100 remissinstanser. Klart i augusti.
I utredningen efterlyser man ett Nationellt centrum för utveckling av äldreomsorgen. En viktig del i detta är digitalisering samt utbildning om äldres sjukdomar. Utredarna har insett att det är en stor brist  på kompetens om åldrandet. Det behövs också en ökad samverkan på ett nationellt/regionalt och kommunalt agerande. DIGG = Myndigheten för digital förvaltning har här en stor roll att spela.

Man konstaterade att det finns för många huvudmän inom äldreomsorgen.
Fler kompetenser behövs t ex tekniker, psykologer och läkare.
Det bör vara en verksamhetsdriven process där individens önskningar får ta stor plats.
Man bör också diskutera vad som ingår i det offentliga uppdraget när det gäller äldre? Vad ska man betala själv och vad ska samhället stå för? Som exempel nämndes GPS-klockor och surfplattor, därav följer en diskussion om individens självständighet och samhällets omsorg.
Man pekade också på att AI=Artificiell Intelligens kommer att bli ett viktigt stödverktyg inom äldreomsorgen och då är det viktigt att starta den processen nu.
Vi får höra mer om detta när remisserna är klara.
Allt detta låter bra men personligen skulle jag hellre se ett eget departement med en egen minister för äldreområdet, det har man i England t ex så varför inte här?

torsdag 21 maj 2020

Coronamöte

Ja, inte om coronaviruset, det får vi på andra ställen men vi tvingas ju alla förhålla oss till detta virus och dess effekter. Igår höll stadsdelsnämnden Askim-Frölunda-Högsbo sitt första digitala nämndmöte där de som tillhörde en riskgrupp - inklusive mig själv - kunde tjänstgöra på lika villkor som övriga ledamöter. Det gick över förväntan, bara några små inkörningsproblem som vi åtgärdar till nästa gång. AFH är den första nämnd i staden som gör detta fullt ut.
Med anledning av att nämnderna kommer att övergå alltmer till denna mötesform fick vi oss tilldelat Reglemente för Göteborgs stads stadsdelsnämnder samt Regler för deltagande på distans. Vi fick också en muntlig föredragning av vår ordförande.

Mötet i sig innehöll följande:
Ekonomin är ju alltid en viktig och intressant fråga. Nu är den svårgreppbar och man kan inte dra några långtgående slutsatser, läget ändras hela tiden men än så länge ser det bra ut för vår del. Vi kommer att få en tätare uppföljning i fortsättningen.
Vi gick igenom Stadsrevisionens granskning av verksamheten för år 2019. Den föranledde några frågor från nämnden men vi känner oss trygga med att revisionens rekommendationen omhändertas.
Vi förlängde vår lokal plan för för våld i nära relationer att gälla året ut.
Vi fick information om ett nytt avtal för Ungdomsmottagning Väst att gälla till 2022.
I detta sammanhang kan nämnas att i vår stadsdel har vi inte sett någon ökad social oro - hoppas det fortsätter så.
Hemlösheten minskar så även kostnader för socialt boende.
Vi hanterade ett antal yrkanden och yttranden med anknytning till Covid-19 - om rutiner vid någons bortgång, om anhörigstöd vid någons bortgång, om skyddsutrustning, om minskad smittspridning och förbättrad arbetsmiljö.
Tack vare ett gediget förarbete blev det inga långa diskussioner eller voteringar.
Presidiet gladdes åt att detta första digitala möte gått så smidigt och ser fram emot nästa.