fredag 20 juni 2014

Våra pengar

Den 5 juni var det budgetdebatt i kommunfullmäktige. Det tog 13 timmar innan alla hade fått säga sitt inom de olika områdena. Utbildningsavsnittet ensamt tog över en timma och det är ju bra att det finns många synpunkter på ett så viktigt område. Annars är det samma gamla argument från majoriteten - med en annan regering (läs S-märkt) hade det sett annorlunda ut på alla plan. Vi hoppas dock kunna ändra på majoritetsförhållandet i Göteborg i höstens val så att både barn och äldre kan få de det bättre.
Generellt kan sägas att Göteborgs invånare ska vara glada och tacksamma över att det finns människor som för en mycket ringa ersättning är villiga att använda sin fritid till att läsa in decimetertjocka högar med dokument, söka mer information och argumentera för sitt ställningstagande under debatterna i fullmäktige. De flesta är dock inte 13 timmar utan hälften så långa men alla kräver arbete och engagemang.
Fritidspolitiker är ett underskattat släkte som bör få en eloge!

söndag 15 juni 2014

En sorglig dag

Idag är det FNs dag mot övergrepp mot äldre. Det är ju sorgligt att det ska behövas en dag mot våld och ännu sorgligare att det är våld mot de svagaste i samhället, i det här fallet äldre. Våld förekommer ju tyvärr överallt i den värld vi lever i men det våld som vi bör reagera mest på är ju mot dem som inte kan försvara sig, dvs barn, gamla och sjuka. Våld mot äldre är något som inte har uppmärksammats så mycket tidigare, kanske för att man inte ville erkänna det. I hemmet är det oftast kvinnor som blir utsatta . Våldet är inte bara fysiskt utan lika ofta - om inte oftare - verbalt vilket kan undergräva de drabbades självkänsla och göra dem deprimerade. Det kan få stora konsekvenser.
De som är riktigt gamla idag är uppväxta i ett annan slags samhälle. Då fick man som kvinna lära sig att stå ut med mycket för att få sin försörjning. Att dessutom kräva att bli behandlad med respekt och integritet fanns inte på kartan. Ännu mindre att man skulle erkänna för någon att man blev misshandlad, fysiskt eller psykiskt.
Att någon blir "elak" kan bero på flera saker, begynnande demens, otillfredsställelse med den egna existensen eller rädsla för döden. Ibland kan medicinering hjälpa eller att vederbörande får prata regelbundet med en psykolog med speciell utbildning för äldres problematik.
Idag finns våldet inte bara i hemmet utan också på äldreboenden vilket är ännu värre.
Vi som har anhöriga där ska titta en extra gång på hur vår anhöriga mår och lyssna in det som inte sägs rent ut.

Låt oss alla hjälpas åt att förhindra att våldet drabbar dem som är svaga, inte bara idag utan alla dagar.

måndag 9 juni 2014

Torsdag 5 juni 2014

Det blev en bemärkelsedag, liksom alla kommunfullmäktiges möten är, eftersom där fattas viktiga beslut. För mig personligen blev det extra betydelsefullt eftersom jag blev utsedd att justera dagens protokoll. En ansvarsfull uppgift som innebär att man måste vara på alerten hela tiden och noga anteckna alla beslut. De första punkterna handlade om framtida inriktning för de kommunala bolagen i Göteborg. Ska man ha bolagen kvar, sälja dem eller göra om dem till nämnder? Det var extra rörigt denna gång med många voteringar, tilläggsyrkanden, att-satser som drogs tillbaka och många reservationer. Tonläget i debatten är ibland på en förvånande låg nivå.
Vi fick också Stadsrevisionens rapportsammandrag för bl a hemtjänsten för äldre där revisionen konstaterade stora brister i alla de undersökta stadsdelsnämnderna. Anmärkningsvärt är att stadsdelarna använder olika sätt att planera, schemalägga och beräkna nettokostnader för hemtjänsten. Det finns inga nedskrivna rutiner, det finns brister i dokumentationen och i uppföljningen. I de fall där det finns rutiner och riktlinjer brister det i efterlevnaden. Personligen känns det känns som om att jag behöver undersöka vilken stadsdel som har det bästa systemet innan jag behöver använda hemtjänsten och sen flytta till den stadsdelen. Helt orimligt! Politikerna i stadsdelsnämnderna har här ett stort ansvar.
Pengarna för våra seniorer liksom för våra skolbarn används som budgetregulatorer i nämnderna. Fattas det på ett ställe så kan man ta från äldreomsorgen t ex. Alliansen vill öronmärka pengarna!
Hur länge ska detta få fortsätta? Inte längre än fram till valet hoppas jag.
Vi antog också detaljplanerna för Lillhagsparken och för Skeppsbron. Det blir fler bostäder till Göteborg vilket behövs. Det fanns dock synpunkter på att Skeppsbron kunde gett fler än 400 bostäder, det hade kunnat åstadkommits med annan konstruktion och annat läge för huskropparna.

torsdag 22 maj 2014

Är EU nåt för dig?

Häromdagen under ett kampanjtillfälle fick jag en kommentar från ett äldre par - "Vi är pensionärer, så EU är ingenting för oss!"
Men EU är nåt för oss alla, ca 60 procent av besluten som fattas i kommunfullmäktige påverkas av EU-regler och berör därmed alla invånare.
Att våra elektriska apparater som kaffebryggare har en CE-märkning som visar att den uppfyller EU:s krav på säkra produkter. Luften som vi andas, hur ren eller förorenad den är, det måste vi komma överens om gemensamt - i EU. Polisen i de olika medlemsländerna måste samarbete för att förhindra brottslighet som t ex smuggling av narkotika eller trafficking. Att vi har gemensamma regler om asyl för flyktingar, det beslutas också av EU. Därför är EU nåt för oss alla.
Man hör ofta att det kostar så mycket pengar men man hör väldigt sällan att vi får mycket tillbaka också. Av det vi betalar används ca 85 % till att förbättra vägar, stödja forskning, landsbygd och fiske t ex. Man också söka pengar för mindre projekt, t ex att anlägga en naturstig som kommunen inte har råd med.
Jag kan inte se annat än att allt detta är bra. Samarbete är bra och ursprungligen var EU ett fredsprojekt som startades efter två förödande världskrig. Sverige är ett litet land som inte kan klara stora utmaningar ensamt och genom vårt medlemsskap får vi inflytande.
På söndag väljer vi våra representanter till parlamentet. Vad gör då dessa parlamentariker? Jo, de beslutar om nya EU-lagar, beslutar om vad EU:s pengar ska användas till och kontrollerar kommissionens arbete. Därför är valet på söndag viktigt liksom vilka företrädare du väljer för att arbete där.
GÅ OCH RÖSTA!

tisdag 13 maj 2014

Kommunfullmäktige 8 maj 2014

Vi började med en interpellation om den utlovade upprustningen av skolornas toaletter. Den hade dröjt i 6 månader innan vi fick svaret. På fråga varför det dröjt så länge fick vi svaret att oppositionen har så mycket att göra!
Motionen av Ann Catrine Fogelgren och Helen Odenjung om att inrätta ett sprutbytesprogram blev naturligtvis nedröstad. FP fick dock medhåll av Miljöpartiet.
Beslut skulle fattas angående förstärkt äldreboendeplanering och gemensam boendesamordning inom äldresomsorgen. Alla steg som innebär en förbättring är välkomna för sämre kan det knappast bli. Majoritetens förslag är återigen kopierat på tidigare alliansförslag men en halvmesyr och inte verklig valfrihet. 250 personer väntar på plats och det kanske de får så småningom. Av de boenden som finns kvar är 25% rödmarkerade, dvs uttjänta så risken är ju stor att det blir på ett sådant! Är det ett sätt att behandla våra årsrika invånare i Göteborg?
Ett beslut som förvånade var att Vägvalet röstade nej till förslaget att underlätta för boende i Backa och närliggande områden genom att undanta dem från några betalstationer, med motiveringen att man är emot hela Trängelskattesystemet.

fredag 25 april 2014

Hur har det gått?

Denna och följande frågor hanterades under kommunfullmäktiges sammanträde den 24 april:
Vad får du för dina skattepengar?
Faktums hemläshetsindex
Fördjupad demokrati

Som i alla andra verksamheter granskas hur stadens nämnder och bolag skött sina uppdrag. SDN Angered fick en anmärkning för bristande åtgärdsprogram inom skolan.
SDN Lundby fick en anmärkning för brister i handläggningen av utredningar av barn och unga. SDN Majorna-Linné fick ett påpekande för att nämndens ledning och styrning av området skolan inte fungerat tillfredsställande.
Det finns tre sorters kritik - påpekan, erinran och anmärkning, där anmärkning är allvarligast.

Vad används våra skattepengar till i Göteborg?
Av 100 kronor går;
41 kronor till utbildning
40 kronor till vård och omsorg
6 kronor till ekonomiskt bistånd
5 kronor till infrastruktur och skydd
4 kronor till kultur och fritid
2 kronor till affärsutveckling inkl kommunikationer
1 krona till arbetsmarknad och flyktingmottagning
1 krona till politik och revision

Under revisionsavsnittet hade oppositionen synpunkter på avsnittet om bostäder. Det har bara byggts 2000 bostäder/år de senaste åren. Förra året hade Göteborg en inflyttning på 7200 personer. Kön hos Boplats uppgår till 220.000! Siffrorna talar för sig själva!
Äldreomsorgen är ett annat område med stort behov av förbättringar. Omsorgen ska utgå från den enskilda människan och ska präglas av inflytande, trygghet och respekt. Detta kan bara garanteras genom att man får välja själv. Det finns en lag om valfrihet - det är dags att Göteborg börjar tillämpa den!

Det blev en lång debatt om Göteborgs sistaplats i Faktums "Hemlöshetsindex". Som med
all statistik beror det på hur man räknar och vilka variabler som man väljer att ta med.
Det mest anmärkningsvärda under debatten var Anneli Hulthéns uttalande att "bostad inte är en social rättighet". Det låter ju väldigt konstigt i ljuset av att majoriteten själva har en satsning "Bostad först" som just bygger på att första steget för en hemlös är just en bostad, att ha som bas för att kunna ta itu med ev andra problem.

Att ge medborgarna större inflytande på hur staden ska styras är det många som önskar. Inte minst har vi märkt det när det gäller den s k trängselskatten. Där har det dock funnits massor av tillfällemn att göra sin röst hörd genom utställningar, samrådsmöten etc.
Nu antogs en plan för e-demokrati. Det blir ett komplement för att nå fler medborgare i en dialog. IT är ett naturligt sätt att kommunicera i dagens samhälle. Det är snabbt, enkelt och kostnadseffektivt och kan användas oberoende av tid och plats. Det har prövats i en rad kommuner i Sverige med gott resultat.

Alla handlingar hanterade under sammanträdet kan läsas i sin helhet på Göteborgs stads hemsida www.goteborg.se.

torsdag 3 april 2014

Vad gör regionen?

Den senaste tiden har jag ofta fått frågan om vad regionen gör. Här kommer en kort förklaring för er som undrar.
Regionen arbetar med hälso- och sjukvård, kultur, kollektivtrafik, miljö och regionutveckling. I regionen ingår 49 kommuner och den utgör 17 % av Sveriges befolkning. För närvarande styrs regionen av S, MP och V.

Det har inte gått så bra hittills - vårdköerna har blivit längre, väntetiderna på akuten tillhör de längsta i hela landet och väntetiderna inom cancersjukvården i regionen är längre än genomsnittet i riket. Regionen har inte nått sina mål för den nationella vårdgarantin vilket innebär att man går miste om att få del av den statliga kömiljarden.
Folkpartiet har drivit många frågor men några har vi drivit extra hårt
* utbyggnad av E20 till motorväg
* fritt vårdval för rehabilitering
* avgiftsfri influensavaccinering för riskgrupper
* mammografi för kvinnor över 75
* fria resor med kollektivtrafik vid besök hos sjukvården inom regionen
* ambulanser i landsbygdskommunerna
* upprustning av våra slitna sjukhus.
Allt har vi inte fått igenom men vi hoppas på borgerlig majoritet efter valet och då ska det hända saker!
(Ovanstående fakta är hämtade från fp-gruppen i regionen)